Hoe de tijd ook gedrag verandert

WP_20140503_005In 1999 kon ik niet geloven dat mensen bereid waren vooraf te betalen voor aankopen. Dat durfde ik klanten niet eens te vragen. Eerst leveren dan laten betalen, zo werkte dat altijd.
Een slijter die verkocht via internet, het was toen bijzonder genoeg om de voorpagina van regionale kranten te halen.

Webverkopen in 1999
De eerste klant die via mijn website in 1999 een grote order plaatste was een bedrijf. Ik had het bedrijf gecheckt bij de Kamer van Koophandel. Het zag er betrouwbaar uit en ik liet speciale kruiken likeur voor ze bedrukken. Het ging om een bestelling van bijna 2000 gulden (toen nog). Ik zat te juichen achter mijn computer.
Maar ze betaalden niet. Ik zette er zelfs een deurwaarder op die me nog eens 800 gulden kostte. Het bedrijf was verdwenen en failliet, ik kon wel huilen, dit was voor mij ontzettend veel geld en ik was wel even genezen van verkopen via internet.
Zes jaar later vond iedereen het normaal vooraf te betalen en durfde ik dat ook te vragen aan nieuwe klanten die ik niet persoonlijk kende, dus kwam er toch een webshop.

Bloggen
In 2003 begon ik met bloggen, als één van de eerste MKB’ers. Op bijeenkomsten van zakelijke bloggers vond je alleen mensen uit de oude media- en marketingwereld, die dachten toen nog dat het internet vooral een nieuw kanaal voor hen was, ze vonden het maar raar dat daar ook een slijter rondliep. “Who needs the media when you are the media?” was mijn overtuiging. Iedereen kon nu toch publiceren?
Ik hoefde als ik me weer eens ergens over opwond geen ingezonden brieven meer te schrijven waar een eindredacteur zonder overleg de cruciale passages uit wegstreepte, ik bepaalde nu zelf wat ik wilde delen met de wereld. Op mijn eigen platform en voor mijn eigen verantwoording.
Ik schreef al sinds 1993 in lokale blaadjes over lekkere dingen en ook die stukjes deelde ik nu met een groter publiek.

Columniste
Naar aanleiding van dat bloggen mocht ik vanaf 2005 betaalde columns schrijven in het Slijtersvakblad. Ik vond het geweldig, op dat blad was ik immers al sinds het begin van mijn winkel in 1993 geabonneerd en nu mocht ik er zelf in schrijven!
Door zelf te schrijven werd ineens zelfs over mij geschreven. Later volgden Whisky etc. en Proost Magazine. Ik experimenteerde door, met de winkel, met ondernemen, met het inzetten van nieuwe technieken voor dingen die ik altijd al deed. Ik experimenteerde of ik  dingen beter of anders kon doen, mijn klantenkring ook kon verbreden met datgene dat ik als kind al geweldig vond. Schrijven.

Boeken
Er kwamen twee boeken in 2010 en 2013, ik redde onze winkel van de ondergang samen met mijn netwerk en we maakten een verse start op een nieuwe locatie dankzij de community die ik in al die jaren online had opgebouwd. Daarnaast ging ik lezingen in het land geven en mocht ik niet alleen zalen ondernemers inspireren, maar ook zalen bankiers, accountants en werknemers van grotere bedrijven. Mijn leven werd steeds leuker.

Mijn verhaal is mijn kapitaal
Ik zie mijn kanaal op Myjour als een verse uitdaging. De columns in het Slijtersvakblad stopten omdat er door de terugloop van advertenties geen geld meer was voor columnisten. Ik mocht nog wel aanleveren maar niet meer factureren, en de tijd van gratis schrijven was ik na al die jaren wel ontstegen. Proost Magazine fuseerde met Entree en die hadden samen teveel columnisten. Ze hebben een redacteur in vaste dienst op mijn vakgebied dus werd ik overbodig.
Op dit moment schrijf ik dus alleen betaalde columns voor Whisky etc, maar ik wil veel meer schrijven. Als ik al jaren roep dat mijn verhaal mijn kapitaal is mag ik mijn verhaal niet zomaar weggeven. Myjour biedt mij precies dat waar ik naar op zoek was.

Kortingscodes
Betalen voor artikelen is wennen voor de online lezer, voor mij ook, maar zonder geld in je zak kun je ook geen fles bij me kopen. Je betaalt alleen voor artikelen die je echt wil lezen in plaats van ongecontroleerd te blijven doorklikken.
Voor trouwe volgers heb ik wel kortingscodes beschikbaar, ik heb er nog 48 weg te geven. Met die code kun je tot 2015 gratis al mijn artikelen lezen op Myjour.
Ik geef de codes weg op verzoek bij aankoop in onze winkel of webshop.

De wereld verandert. Het internet wordt volwassen. Ik probeer mee te bewegen, u ook?