Slijterij van de toekomst

slvhj2013Drie maal is scheepsrecht
geplaatst op 26 juli 2013

Drie maal is scheepsrecht. Althans dat hoopten we. Na in 2005 en 2009 ook al finalist te zijn geweest behoorden we in 2013 weer tot de top 10 van slijterijen in Nederland.
In september 2013 bestond ons bedrijf 20 jaar. Die titel zou het feest wel compleet maken.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen
In 2012 verhuisden wij op spectaculaire wijze ons bedrijf van Breskens naar Sluis. In Breskens zagen we helaas geen toekomst meer voor ons bedrijf. In Sluis realiseerden we op een toplokatie van bijna 300 m2  die belevingswinkel, die slijterij van de toekomst. Met proeftafels, een proeflab en nicheproducten. Vele honderden soorten whisky, bijna 40 soorten gin (-update september 2014: inmiddels 140-), een uitgelezen wijnassortiment en een duidelijk zichtbare en te ervaren balans tussen bricks & clicks. Het Meisje van de Slijterij off- en online.

Juryprijs
Slijterij van het Jaar is een juryprijs. Zo’n prijs heeft veel meer waarde dan een internetprijs waarbij altijd degene wint die in staat is het best te spammen of een beroep op de grootste ‘crowd’ of klantengroep kan doen. Nu is die crowd en zijn die klanten voor ons wel heel belangrijk. Zonder hen waren wij bijvoorbeeld nooit in staat geweest die belangrijke stap vorig jaar te zetten. Zonder levensgenieters die ons steeds beter weten te vinden waren wij er nu niet meer.

U kunt ons helpen
‘Petra wat kunnen wij doen? Waar kunnen we stemmen?’
Stemmen kon niet. Motiveren waarom wij deze prijs zouden verdienen kon natuurlijk wel. Hieronder in de comments vind je die motivaties van onze klanten uit het hele land.
Die comments waren het kersje op de taart, een kroon op ons werk van de afgelopen jaren en onze visie voor de toekomst.

Update 9 september 2013: Helaas hebben we de titel niet veroverd, dank jullie allemaal voor jullie reacties en waardering! We zijn dan wel geen slijterij van het jaar geworden, maar Het Meisje van de Slijterij is toevallig wel de slijter met de meeste fans in het hele land. En daarvoor bestaat niet eens een prijs.

40 reacties op “Slijterij van de toekomst

  1. De Vuurtoren moet Slijterij van het Jaar 2013 worden omdat de afgelopen jaren niemand anders in het vak dan Petra de Boevere zo veel ondernemerschap heeft laten zien. Ik ken volop slijters die een voorbeeld aan haar kunnen nemen, en maar heel weinig die aan haar kunnen tippen.

    • Omdat “de Vuurtoren” een bijzondere slijterij is met passie! Alleen al door de omschrijving en productkennis proef je de smaken. Petra en haar man weten waar ze het over hebben en hebben bijzondere producten !
      Een unieke slijterij waarvan geen 13 in een dozijn ! Het is enerzijds een hele mooie slijterij met uitstraling en anderzijds een zaak die past in het beeld van anno 2013 en de toekomst van het stadje Sluis aan de grens met België !

  2. Omdat het een slijterij is met passie! Alleen al door de omschrijving en productkennis proef je de smaken. Zonder een druppel….
    Ze weten waar ze het over hebben en hebben bijzondere producten, geen 13 in een dozijn.

  3. Snel, goed en leuk verpakt ontvangen de whiskey via de webshop en ook nog eens een leuk verhaal erbij. Hierdoor gaan we ze ook nog eens bezoeken ook veel keuze en je gaat niet weg zonder……

  4. Het klopt allemaal….van de interesse in de vraag van de klant, de kennis van alle producten, de uitleg over het artikel, tot de nazorg ! En altijd de interesse voor de klant, steeds weer .. Een geweldig ondernemer !!

  5. Slijterij de Vuurtoren is het boegbeeld van hoe een slijterij anno 2013 hoort te zijn; vakkennis, ruim assortiment, gedrevenheid en passie voor het vak. Bijna zou ik het innovatievermogen vergeten met haar Zeewier Jenever en De Monastique, maar ook haar creatieve funding via VIP klanten.
    Voor Petra is geen vraag te veel en social media is een verlengstuk geworden voor het onderhouden van de klantrelatie. Ik ben, helaas, nog nooit in haar winkel geweest, maar ik voel toch een verbinding met deze slijter. Ook al winkel ik alleen in haar webshop…

  6. De Vuurtoren moet Slijterij van het Jaar 2013 worden omdat de Petra de Boevere niet alleen innovatie en vernieuwing brengt in de slijterij-branche met nieuwe winkelconcepten en vernieuwing in producten. Zij heeft goed begrepen dat je als individuele ondernemen je moet onderscheiden en dat de klantbehoefte het kompas naar een gezonde toekomst is. Ook als onderneming is De Vuurtoren een voorbeeld. De afgelopen jaren is De Vuurtoren een nieuwe weg ingeslagen, waarbij De Vuurtoren handig gebruikt heeft gemaakt van internationalisatie, eigendom, distributie, cocreatie, concurrentie en delen. Dat is zeker in de crisis belangrijk want zoals we allemaal merken is de wereld zo veranderd, De Vuurtoren is als bedrijf meer gaan delen, in plaats van concurreren.De winkelbeleving van De Vuurtoren is door crowdfunding en door te delen groot geworden. Welke andere slijterij heeft de afgelopen jaren zoveel innovatie gebracht!

  7. slijterij de vuurtoren de beste die er is ,waarom ze weet precies wat de klanten willen voorbeeld ik ging er naar toe en vroeg ik wil graag een fles witte wijn ze vraagt me welke ik zei nou die mijn moeder vroeger kocht bij je ,dat was al ruim 5 jaar geleden en ze wisten het nog precies ,dat is een ondernemer die echt begaan is met de klanten .chapeau voor de vuurtoren

  8. De Vuurtoren is de beste Slijterij van Nederland. Geen twijfel mogelijk. Petra de Boevere weet met haar ongelimiteerde vakkennis, aanstekelijke nieuwsgierigheid, ontwapenende eerlijkheid, gedreven klantvriendelijkheid en uitstekende voorraad mij als klant te binden terwijl de afstand Veendam -Sluis toch niet niks is. Ze reageert altijd inhoudelijk, betrokken en met een zakelijke warmte die vele branchegenoten vreemd is. Ze heeft een geweldige neus voor niches en weet telkens weer de focus op haar en haar fijne zaak gericht te krijgen. Voor mij blijft er maar 1 beste Slijterij van Nederland: de Vuurtoren!

  9. Slijterij De vuurtoren is voor mij de slijterij die prijs van de beste slijterij van Nederland winnen omdat ze verrassend zijn en blijven.
    De manier waarop producten worden omschreven, doen je watertanden en verlangen naar het moment dat je daadwerkelijk kunt genieten van je glas wijn. Wijn van kwaliteit, zelfs de alcohol vrije wijnen.
    Petra en Bram zijn Informatief, klantgericht en klantvriendelijk en blijven zoeken naar nieuwe producten, dat maakt De Vuurtoren uniek in zijn soort en daarom zijn ze de beste slijterij van 2013!

  10. Sinds juni 2011 ken ik deze Slijterij de Vuurtoren, en Petra en Bram. Vooral haar passie, kennis, innovatieve bezigheden en tomeloze inzet, 7 dagen per week! , zijn voor mij redenen tot deze slijterij als nr 1 van Nederland te kiezen

  11. Geheel eens met alles wat hierboven al naar voren is gebracht. Hear hear! Enige toevoeging misschien dat juist het koppel Bram en Petra het hart van het succes vormt. Samen zijn ze onverslaanbaar in mijn ogen. Hoop dan ook vurig dat de Vuurtoren deze maal wint!

  12. Er zijn slijters, er zijn goeie slijters, er zijn hele goeie slijters. Maarrrr…. Er zijn maar heel weinig unieke slijters.

    De vuurtoren is er zo een. Waarom uniek?
    Bij een slijter pak je een fles uit het schap en reken je af. Bij een goeie slijter wordt er nog goeie morgen of middag gezegd en knikt de meneer of mevrouw nog vriendelijke naar je. En een hele goeie slijter kan er nog met passie over praten ook. Maar bij allen gaat de deur om 17.00 dicht en kan je verder het alleen uitzoeken. Logisch want zo doen we het al heel wat jaren.

    Ik heb nu kennis gemaakt met een unieke slijter. Een mevrouw van een slijterijtje in Breskens. Door omstandigheden genoodzaakt om naar een andere winkel te gaan uitzien omdat de gemeente aldaar in hun onnoemelijke wijsheid had besloten de looproute van de touristen in het plaatsje te wijzigen. Er kwam te weinig volk meer langs. Dodelijk voor je omzet dus.

    Het verdere verhaal is wel bekend. Via Crowdfunding is ze in staat geweest een investering te doen in een nieuwe slijterij in Sluis. Zo heb ik haar leren kennen. En Wauw wat een kennis over wijn, whiskey, likeuren en eigenlijk alles waar maar drank in zit. Samen met haar man Bram bestiert ze nu de mooiste slijterij van de Benelux. Tomeloze inzet, kennis van zaken, een uitgesproken mening over veel zaken en…..wat deze zaak geheel uniek maakt, is dat zij in staat zijn hun eigen unieke drank te laten maken. Denk daarbij aan de zeewier jenever en sinds kort het likeurtje Monastique. Waar vooral de Belgen gek op zijn en nu ook Nederland verovert. Voor mij een unieke combinatie van klantgerichtheid, kennis van zaken, assortiment, webshop en het delen van deze kennis via alles wat maar met social media te maken heeft. OOK NA 17.00 UUR. En dat doet niemand.

    De beste slijter van Nederland dus!!!!!

  13. Er zijn helaas nog maar weinig ondernemers die écht begrijpen dat je tegenwoordig niet enkel meer een product aan de man/vrouw brengt. Het draait nu om veel meer dan alleen dat. Keuze, informatie, verhalen, gunfactor, betrokkenheid, echtheid, diversiteit, pure vakmanschap, multichannel, allemaal gecombineerd met een mooie dosis menselijkheid en humor en ongebreidelde creativiteit. Had ik het al over innovativiteit gehad? #zeeuwierjenever #monastique De Vuurtoren en Petra de Boevere laten zien het allemaal te bezitten en beheersen. Daarmee zetten ze n niet alleen een prachtig voorbeeld neer voor een branche die zwaar onder druk staat (en waarvan velen al zeiden dat deze geen toekomst meer had), maar laat ze tegelijk zien dat écht betrokken ondernemerschap áltijd een toekomst heeft!

  14. ‘Mevrouw, denkt u eraan dat u de schoenen wel even inspuit’ zegt verkoopster in zaak X waar ik net voor 700 enige paren afreken. Achter haar op de plank staan de spuitbussen in de rij.

    Voor de meeste winkeliers is dit service. Voor mij is: ‘een moment, ik spuit ze voor u in en hier heeft u de bus mee voor thuis’ een begin van service.

    Dat is waar Petra en Bram ook beginnen: niet zeggen maar doen. Klanten kennen en banden bouwen.

    Hun 2e stap is continuïteit. Niks eendags vliegen, maar (in de woorden van Hans de Boer) de rinocerossen van onze economie. Hij noemde mij ooit zo en ik vind het een geuzennaam.

    Dan in een branche van grote merken innoveren Petra en Bram: zeeuwierjenever en monastique. Out of the box, bottom up.

    En als laatste maken ze (ook niet als eendags wonder) een langjarige match tussen bricks & clicks die branche overstijgend voorbeeld voor anderen kan zijn.

  15. Bram en Petra zijn samen gewoon de Beste Slijterij van Nederland. Bevlogen, altijd hartelijk en bereidwillig. Je bent een klant en je voelt je een klant. Dat gekoppeld aan de toonloze energie, innovativiteit en kennis van zaken maakt deze winkel, dit koppel, in de branche uniek. Need I say more?

  16. De beste slijterij van Nederland, omdat:
    – je zowel online als ter plaatse er thuis bent
    – er proeverijen worden georganiseerd
    – ze een groot assortiment aan whisky/whiskey hebben (en je het verschil perfect kunnen uitleggen)
    – hun bier-aanbod kan meten met de vlaamse winkels
    – ze zelf investeren om streekproducten en speciale zaken zoals zeewier-jenever en monastique bij een groter publiek bekent te laten worden
    – je altijd zeer hartelijk wordt onthaald en Petra altijd tijd heeft voor een praatje, ook al is het super druk

    En dan uiteraard nog het verhaal van de crowdfunding. Volgens mij het meest succesvolle verhaal op dat vlak in Nederland en omstreken.

    Petra & Bram – jullie hebben mijn stem!

  17. De Vuurtoren moet winnen omdat het een hele mooie zaak is met een heel groot exclusief assortiment. Topwijnen, port en whisky om maar iets te noemen. Een aangename sfeer in de zaak door de aanwezigheid en vakkundigheid van Petra en niet te vergeten Bram. Daarnaast heeft Petra een ondernemingsvorm gestalte gegeven om U tegen te zeggen. Een groot voorbeeld voor ondernemend Nederland. Een slijterij om trots op te zijn!

  18. Er zijn verschillende redenen om De Vuurtoren slijterij van het jaar te maken.
    Allereerst de wijze waarop Petra er in slaagt een wij-gevoel op te roepen met haar internetactiviteiten. Je voelt je betrokken en je zou alleen daar willen kopen. Dat is voor iemand in Eindhoven natuurlijk niet haalbaar, maar, en dat is de tweede reden, ze slaagt erin door actieve productvernieuwing je te verleiden dat toch te doen. Dat lukt in mijn geval met de Zeewierjenever. Ik dronk jenever, voordat ik bier dronk, maar ik vind de meeste jonge jenevers niet meer lekker. Die Zeeuwierjenever (let op de naam!) is echt heerlijk!
    Ik verheug me erop om de slijterij echt te bezoeken. Met een beetje geluk nog deze maand. En dat je dat vanuit Eindhoven echt wilt is de derde reden.

  19. Wij koken een aantal keer per jaar met onze beste vrienden een (ach, laat ons die illusie houden) topmaaltijd. Dat is voor ons dus een menu met een passend wijnarrangement. Aan de voorbereidingen ging en gaat standaard een bezoek aan De Vuurtoren in Sluis (vroeger Breskens) vooraf. Ze bekijken je menu en geven hier altijd passende adviezen bij. Wat hebben wij al een geweldige wijnen mogen proeven, likeuren, whisk(e)ys, cognac, bieren en andere alcoholische dranken. Het houdt niet op. Het is een adres waar wij heel graag naartoe gaan. Je krijgt er een passend advies en de drank die ze verkopen is erg goed. Wat proef je in die zaak nog meer? Bevlogenheid, passie, kennis en kunde!

  20. De Vuurtoren is de beste Slijterij van Nederland.
    Ze kiezen voor nieuwe routes, produkten, durven een andere bank te nemen (hun vips) en hebben de pit om nog verder te gaan.

  21. jullie hebben een erg groot en mooi aanbod van produkten..zelfs ik ben nog wel eens verbaasd van de produkten die jullie hebben…ga ervoor zou ik zeggen

  22. Omdat ik vanuit mijn vak als eindredacteur voor 2 horecavakbladen al zo vaak heb gemerkt dat Petra enórm veel productkennis heeft en ze soms tot op de diepe bodem uitzoekt wat het verhaal achter een drank is. Daarnaast zet ze sociale media uitermate goed in en kan ze alles met humor verkopen/brengen. Ten slotte verdient ze de titel als je kijkt naar hoeveel bergen ze de afgelopen jaren verzette, welke kanalen ze hier allemaal voor inzette, hoeveel energie ze hiervoor gebruikte, welke (risicovolle) stappen ze durfde te nemen en welke successen ze allemaal boekte (niet alleen voor haar slijterij). Hulde en op naar nummer 1!

  23. Prachtige winkel. Goede service. Gedegen advies. Zeer originele pakketten, zoals het kraampakket.
    Inderdaad grote klasse!

  24. We kennen Bram en Petra nu bijna 10 jaar, eerst in Breskens en nu in Sluis. Het assortiment is uitstekend en zo er iets niet is, wordt het besteld. We hebben een keer in Sluis een leuke en lekkere whisky proeverij meegemaakt, erg gezellig, zo achter in de winkel.
    Meestal gaan we niet met lege handen naar huis! Bram en Petra zijn bevlogen mensen die hart hebben voor de zaak en voor de klanten! Dus wat ons betreft verdienen ze de eerste plaats!
    Groeten vanuit Zegveld, Cor en Ciska

  25. Slijterij De Vuurtoren verdient niet alleen de prijs Slijterij van het jaar, maar ook middenstander van het jaar. Als geen ander weet Petra in te spelen op veranderende klantbehoefte maar ook op allerlei ontwikkelingen op het gebied van social media en crowd sourcing. En ook op het gebied van het ontwikkelen van nieuwe dranken. TOP!

  26. Wat Petra gepresteerd heeft met haar winkel duidt op het ware ondernemerschap en een enorme passie voor wijn en gedestilleerd. De winkel is niet zomaar een winkel maar een uit de hand gelopen proeflokaal. Over alle aspecten is nagedacht. Opstelling, schappen, aankleding en assortiment. Maar haar sterkste troef is natuurlijk haar enorme netwerk van mensen die van overal fysiek of virtueel de weg weten te vinden naar de Vuurtoren. En dat mag niet onopgemerkt blijven. Dat verdient na 3 nominaties nu wel eens eindelijk die prijs!

  27. Naar aanleiding van het crowdfunding succes ben ik Petra gaan volgen op Twitter. Ik heb haar dus nooit ontmoet en ben nog nooit in haar winkel geweest. Petra Twittert veel en dit destilleer ik eruit: Ik zie een ondernemer met passie, vakkennis, commercie, hart voor de zaak en hart voor de klanten, die keihard werkt en in staat is successen te realiseren (lees: verhuizing en crowdfunding en nu haar actie met de Monastique), een topper dus die de titel verdient!

  28. Slijterij de Vuurtoren is gewoon de beste die er in de wijde omgeving te vinden is. Waarom? Je wordt altijd door Bram of Petra vriendelijk behandeld en ze geven deskundige antwoorden op al je vragen, of je nu weinig of veel koopt maakt niet uit. Ook in de slappe tijd is het in de winkel altijd gezellig en er zijn leuke proeverijen, zowel van whisky als van wijn. Ook de zeeuwierjenever is een vondst, die je kan drinken bij de heerlijke Zeeuwse gerechten. De keuze in de winkel is overweldigend en mocht het voorkomrn dat iets er niet is, wordt het voor je besteld. Betere service in een slijterij heb ik niet meegemaakt en de titel ,Beste slijterij van het jaar’ is dus zeker verdiend.

  29. Wij hebben Petra leren kennen als een bevlogen ondernemer die samen met haar man (en gezin) met passie “de Vuurtoren” runnen. Wij hebben geluisterd naar een lezing, volgen haar via social media en hebben de nieuwe winkel in Sluis kunnen bewonderen. Steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen en met grote lef! Mensen die op deze wijze met zoveel passie durven te ondernemen in deze tijd zijn een prijs waardig.

  30. Beste Petra,

    met veel plezier les ik alle reacties op je site maar mijn aandacht gaat even terug in de tijd naar je crowdfunding verhaal.

    Ik ben namelijk zelf op zoek naar een extra € 50K om een groothandel in wijnen over te nemen in mijn dorp dus en sereiuze gelijkenis.

    Kan je mij even wegwijs maken hoe je dit concreet hebt gedaan en hoe je de businesscase hebt gemaakt?

    Thanks

    Ik kom anders graag even langs als dat niet stoort .

    • Beste Gunther,
      Ik heb het hele proces heel uitgebreid beschreven in mij boek ‘Durf te doen’, de winkel is 7 dagen per week Open, meestal ben ik er, maar heb niet altijd tijd. Mocht je na het lezen van het boek nog vragen hebben kan er ook een adviesgesprek plaatsvinden op afspraak. Dan maak ik tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *