Open brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de tunnel

Geachte mevrouw van Nieuwenhuijzen, beste Cora,

Ik voel de behoefte u een open brief te schrijven. Ik heb namelijk de afgelopen dagen het debat gevolgd waarin uw begroting voor 2021 in de Tweede Kamer behandeld werd.
En waarin ook het amendement van de PVDA en de SP met brede steun uit andere fracties behandeld werd over het eindelijk tolvrij maken van de Westerscheldetunnel omdat die tol zorgt voor ongelijkheid, een hele regio beperkt in kansen en voor sociale armoede zorgt.

Ik snap hoe de politiek binnen de VVD werkt, ben lang genoeg actief lid geweest en weet dus ook dat er binnen de VVD alleen carriërekansen zijn als je geen principes hebt, of bereid bent die ten allen tijde opzij te zetten in ruil voor macht.
Als je daar gevoelig voor bent ben je een perfecte minister.

Ik ben zelfs slechts een sukkel (dat noemen we hier in Zeeuws-Vlaanderen een duts) die zich enkel belangeloos inzet voor zaken die er voor mij en mijn omgeving toe doen en kan absoluut niet tegen onrecht. Dat ik daarmee een inkomen van minder dan een kwart van dat van u heb zonder noemenswaardige vakanties vind ik prima, ik vind welzijn een stuk belangrijker dan welvaart.

Maar goed. Die tunnel.
Uw schriftelijke antwoorden gisteren raakten kant nog wal. En uw inbreng in het debat ook niet.
De enige reden dat de Westerscheldetunnel nu 100% eigendom is van de provincie Zeeland komt doordat minister Zalm (ook VVD) de Westerscheldetunnel die toen nog voor 95,4% eigendom van het Rijk was in 2006 wilde verkopen aan buitenlandse investeerders.
Voor het rendement. En eeuwige tol.
In 2002 wilde Zalm al een extra tunnel, de Sluiskiltunnel.
In 2006 bedacht hij dat verkoop van de aandelen van de Westerscheldetunnel de staatskas flink zouden kunnen spekken, en zette daarmee de Provincie in de uitverkoop en tegen de muur.

De Tweede Kamer floot hem terug. Er werd uiteindelijk niet geprivatiseerd, maar Zalm eiste wel hetzelfde rendement van de Provincie Zeeland als die Franse investeerders geboden hadden. 7,5% rendement ten gunste van de staatskas. Van 750 miljoen dus. En schijnbaar was ons college van GS destijds niet sterk genoeg en ging daarmee akkoord. De uiteindelijke verkoop werd ondertekend door Wouter Bos, de opvolger van Zalm op Financiën.
En passant werd ook de bijdrage uit het Rijk als compensatie voor de autoveren teruggebracht van 51 miljoen per jaar naar ongeveer de helft.

U stond gisteren als een Iraakse propagandaminister te propaganderen dat er keiharde afspraken zijn met de provincie Zeeland over het in stand houden van de tol. Het tolvrij maken van de tunnel heeft niet uw prioriteit. (vergelijking is niet van mij)

Ja afspraken noemt u het. Anderen zouden het anders noemen. Ze stonden en staan bij de Provincie Zeeland tegen de muur. Ze hadden een soort van geweersloop op hun hoofd. Slikken of stikken.
Het Rijk is de enige partij die ooit aan die tunnel verdiende en nu nog steeds verdient. Het rendement (op welke andere weg maakte u een rendement van 7,5%?) en 21% BTW over elke passage.
En de Provincie ging vervolgens na 2009 graaien in de tolgelden, die werden namelijk niet meer enkel gebruikt voor aflossing en onderhoud zoals verankerd in de tunnelwet Westerschelde maar er werden meerdere tunnels van gebouwd, infrastructuur van aangelegd en men wilde nog heel veel meer.
Dat kwam uw ministerie mooi uit. Dat hoefde u dan niet te doen.

Ondertussen betaalden de Zeeuwen ook al de hoogste opcenten voor de wegenbelasting van het land. Zonder snelwegen. Zonder fatsoenlijke verbindingen en OV.

De Westerscheldetunnel was al lang afbetaald en tolvrij geweest als de constructie van voor 2009 was blijven bestaan. Met 95,4% eigendom Rijk.
Die tunnel is al lang geen regionale verbinding meer maar een internationale tussen de havens van Vlissingen, Gent en Zeebrugge.

In de afgelopen 17 jaar verdwenen alle rijksdiensten uit Zeeuws-Vlaanderen (we waren altijd zelfvoorzienend) waardoor je voor een bezoek aan de belastingdienst, RDW, KVK, rechtbank, UWV, GGD en nog vele andere diensten nu minstens 10 euro kwijt bent. Of je aangewezen bent op Vlaanderen, maar we betalen onze belastingen in Nederland. En die grens blijkt ineens ook gesloten te kunnen worden.
Dan is er niks meer.

Door de acties van onze stichting Zeeland Tolvrij in het afgelopen jaar lijkt het tij nu langzaam wel  te keren.
In Middelburg, maar ook in Den Haag.
Van die Iraakse propagandaminister heeft niemand ooit meer iets gehoord. U kunt dat lot nog ontlopen. Ik praat u graag bij.
Neem het amendement van PVDA/SP over. En de motie van D66/CDA ook.
Tolvrij in 2021, in kaart brengen hoe het debacle van destijds – veroorzaakt door Zalm en het ongelimiteerde marktdenken door de overheid in die jaren – ervoor zorgde dat een grensregio al jarenlang als wingewest gebruikt wordt. En hoe dat opgelost kan worden met de provincie Zeeland.
Wij als Zeeland Tolvrij bereiden nu gerechtelijke procedures voor.
U doet ons namelijk te kort als Nederlandse burgers.
U mag me altijd bellen.
Of doneren.

Met vriendelijke groet,

Petra de Boevere

9 reacties op “Open brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de tunnel

  1. Prima verhaal. Één kanttekening: volgens mij was het Minister Wouter Bos (PvdA) die de tunnel aan Zeeland verkocht heeft en niet nadat hij de overeenkomst eerst nog een keer ongetekend terugstuurde omdat zijn ambtenaren vergeten waren 7,5% “overwinst” in het contract op te nemen.

    • Wouter Bos heeft uiteindelijk inderdaad de verkoop ondertekend, maar alles was wel voorbereid, bedacht en uitonderhandeld door zijn voorganger Zalm.
      Inmiddels zinnetje toegevoegd.

  2. Die tunnel is geen regionale verbinding meer maar een internationale tussen de havens van Vlissingen, Gent en Zeebrugge. Je vergeet Rotterdam! Want het meest verkeer is ondertussen transito verkeer geworden vooral vrachtverkeer dat met containers van Zeebrugge naar o.a Rotterdam op en neer rijd. Dat doorgaand verkeer moeten we blijven laten betalen! Maar wij Zeeuwen gratis of met korting! Transport bedrijven moeten in Belgie km heffing betalen en bij ons niets! Als dan ook nog de tunnel gratis word zitten wij met een berg van aanbod van vrachtverkeer! Meer fijnstof, meer files, meer stikstof! meer sluipverkeer. De A58 zal snel dichtlopen bij Goes zullen files staan en men zal de Zeelandbrug gaan gebruiken als sluiproute gevolg; ook bij Zierikzee zal alles dichtslibben! wanneer zal de Zeelandbrug 4baans moeten gaan worden! Nee laat het buitenlands verkeer tol blijven betalen

  3. Wel meneer Van de Heijning als u er zo over denkt “”Nee laat het buitenlands verkeer tol blijven betalen “”” Dan blijven we daar met het meeste plezier weg ! “”” Kleinzielig toch ! En …. weinig gastvrij ?

  4. Prachtig stuk Petra, en zo is ’t maar net!

    Mevrouw Cora wil een onderzoek, dan heeft ze gesproken vóórdat ze heeft gekeken. Gebeurt vaker, maar kan me voorstellen dat de tong sneller is dan het verstand. Onderzoeken en rapporten die er reeds zijn vullen al gauw een dossier van 10 centimeter, maar met “passen en meten wordt de meeste tijd versleten” wordt als paradepaardje nu ook door mevrouw Cora gebruikt. Want zeg nou, wie heeft er extra hoofdpijn over nu de voorbereidingen voor de komende verkiezingen in volle gang zijn? Schuif maar door naar de assistente. De slogan “afspraak is afspraak” raakt versleten (men kan zich ingelezen inzake Makaz), want contracten worden verscheurd alsof het niets is, zolang er maar geld is te behalen met andere projecten die al jaren bij de ministeries op de planken liggen.

    Retourtje tol €10,-. Dat is meer dan het netto minimum uurloon. Duidelijk zichtbaar dat niet iedereen in Nederland de privilege heeft van vrijheid van beweging.

  5. Beste Petra,
    Heel goed dat u dit opschrijft. Maar waarom worden alleen de belangen van de inwoners van “de ovetkant” benadrukt? In mensen “boven het water” hebben ook belang bij een Tolvrij tunnel. Ik lees hier erg weinig over in publicaties van uw stichting.

    • Wat goed is voor Zeeuws-Vlaanderen is goed voor heel Zeeland. Dat klopt, daarom heet onze stichting ook Zeeland Tolvrij.
      De tol van de tunnel draagt wel bij aan het toenemende isolement, de krimp en de verdere vervlaamsing van Zeeuws-Vlaanderen. En de roots van onze stichting liggen in nu eenmaal Zeeuws-Vlaanderen. Maar u heeft gelijk, de tol van de tunnel opheffen is voor iedereen in Zeeland goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *