Open Brief ivm Coronacrisis en West-Zeeuws Vlaanderen

Al dagen voel ik de behoefte een open brief te schrijven. Ik weet alleen niet aan wie.

Moet ik hem richten aan onze Koning Willem-Alexander? Onze Minister-President Mark Rutte? Onze Staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer? Onze Minister van Binnenlandse Zaken Raymond Knops (of is dat toch Ollongren)? Aan alle Kamerleden? Aan mijn huurbaas?

Ik maak me zorgen. Niet alleen over ons bedrijf. Nadat ik een week in volledige paniek trillend liep te huilen omdat ik alles wat ik in 27 jaar opbouwde onder mijn vingers zag verdwijnen doordat ik een lange termijnvisie heb raapte ik mezelf op, werd weer creatief en ging weer dingen doen die ik in 2008 tijdens de vorige crisis deed en nu tijd voor heb.
In onze winkel in Sluis ontvangen we meer dan 1000 klanten per week. Bijna allemaal Belgen, toeristen en mensen met tweede woningen in de regio.
Op 15 maart ging de horeca dicht, op zich al rampzalig, maar op anderhalve meter kun je best nog iets verkopen ook al moeten we dan tijdelijk ons concept van persoonlijk advies, persoonlijke bediening en mensen begeleiden in het ontdekken van hun persoonlijke smaak loslaten. Dat zijn onze usp’s.

Drie dagen later ging de Belgische grens dicht, en met dicht bedoel ik ook ongekend dicht, en waren onze vaste klanten plotseling volstrekt onbereikbaar. Accijnsgoederen mag je wettelijk niet naar het buitenland verzenden en ook al is het enorm verleidelijk om in deze tijden de wet te gaan overtreden en hebben we dat ook wel even overwogen, we gaan het niet doen. We hebben wel een aantal dingen geprobeerd, ongekend, we leven hier in een tijd die er sinds de 2e wereldoorlog en botersmokkel niet meer was.

Met mijn creativiteit die ik terug vond moet ik nu dus een andere doelgroep aanspreken dan mijn vaste klanten. Aan de andere kant van de toltunnel. Mijn ‘oude netwerk’ dat ons wat gunt. Daarmee kunnen we wat in de benen houden.
Onze vaste klanten die ons mailen of bellen moet ik meedelen dat ik helaas nu niets voor ze kan doen als ze niemand kennen die zich essentieel over de grens mag verplaatsen, dat we hopen dat deze tijd snel voorbij gaat, hen snel weer in onze winkel te mogen ontvangen en dat ze gezond blijven.

West-Zeeuws Vlaanderen leeft voor bijna 100% van recreatie, toerisme en grensverkeer. Nederlanders van boven de grote rivieren zie je er niet zo heel veel. Er wonen in 17 kernen in de gemeente Sluis 25000 mensen. Die elkaar allemaal kennen. We verdienen ons geld voornamelijk met de 5 miljoen mensen die ons elk jaar bezoeken.
Door dat bruisende karakter zijn de huren hier misschien wel de allerhoogste van het land. De meeste ondernemers werken hier zeven dagen per week. Omdat je geen omzet wil laten liggen en omdat je anders je huur niet kunt betalen.

We hebben nu een potdichte grens die ons afscheidt van de rest van Vlaanderen, en als enige toegangsweg tot de regio een toltunnel die de rest van Nederland tegenhoudt ons te bezoeken.

De veiligheidsregio sloot vervolgens ook nog eens alle parken en stuurde iedereen die hier in zijn tweede woning verbleef maar elders stond ingeschreven ook weg. Dat zorgde voor heel veel schrijnende persoonlijke verhalen waar ik hier verder niet op inga. Veel wat oudere bezitters van een tweede woning voelen zich hier veiliger voor hun persoonlijke gezondheid dan in de grote stad. Er wonen weinig mensen en er is veel ruimte. Die mensen stuur je dus misschien wel de dood in.

Als er dit jaar geen zomerseizoen komt missen veel bedrijven hier een jaaromzet, en steeds minder mensen geloven nog dat er een seizoen komt. We teren hier allemaal in in het eerste kwartaal, en als de lente komt begint het. De lente kwam, maar het begon niet.

Met de 4000 euro vergoeding uit de TOGS om de vaste lasten te betalen kunnen veel ondernemers hier nog geen twee of drie weken huur betalen, laat staan de andere vaste lasten. Maar goed, gezonde bedrijven zingen het best wel langer uit.

Na deze door niemand voorziene crisis zal echter niet alles ineens weer net als vroeger zijn. Dat zal jaren duren. Het is prachtig dat op korte termijn veel lasten vooruit mogen worden geschoven. Maar ooit moeten we die wel betalen. Hoe dan?

Omdat ik het gevoel had dat er geen helicopterview is sprak ik afgelopen weken Kamerleden, een gedeputeerde, de burgemeester, de wethouder economie, ik belde de KvK, ik belde Impuls Zeeland, ik sprak financieel specialisten, ik probeerde via mijn netwerk de urgentie van een taskforce voor de toekomst van de regio te agenderen.
Er moet volgens mij heel snel zo’n taskforce komen over alle belangen en partijen heen. Ik belde niet voor mezelf. Ik denk inmiddels dat ik het wel overleef dankzij mijn uitgebreide netwerk en creativiteit. Of dat ook inclusief een overgewaardeerd winkelpand is op een AA-lokatie waar niemand meer komt weet ik nog niet.

Als we in 2021 weer toeristen willen in onze bijzondere regio waar ik geboren en opgegroeid ben en waar ik van hou, zullen we die mensen nog wel iets te bieden moeten hebben. Ik heb er helemaal niks aan deze crisis zelf wel te overleven als alles om me heen omvalt.

Als ondernemers hier in West Zeeuws Vlaanderen weer hoop krijgen zullen meer bedrijven deze crisis overleven. Inclusief alle banen, de toeristenbelasting, de parkeergelden, en alles wat we met zijn allen opbouwden.

Er is urgentie. Maar bij iedereen die ik de afgelopen weken sprak voelde ik die helaas (nog) niet.
Help ons. Geef ons hoop.

8 reacties op “Open Brief ivm Coronacrisis en West-Zeeuws Vlaanderen

  1. Moet me toch iets van het hart. Zeeuws Vlaanderen hard getroffen; zeker. Zoals de rest van Nederland. Urgentie zeker. Elders is dan misschien wel niet een specifieke grensovergang dicht maar maakt niet uit, Geen toeristen uit China, Japan etc. in Rotterdam, Amsterdam, Giethoorn en noem maar op. De pijn wordt overal met mokerslag gevoeld. En zeker bij de bedrijven die verplicht gesloten moeten blijven (wij), maar ook bij anderen die geen klanten meer hebben.

    • Beste Rob, ik denk wel dat je hier een niet onbelangrijk punt uit het oog verliest. Detaillisten in grote steden hebben in potentie nog een markt. Honderdduizend(en) klanten die zij via een goed plan makkelijk kunnen bereiken. Dát is er in Zeeuws Vlaanderen niet bij.De markt voor Sluis en andere gemeenten ligt achter een gesloten grens, binnen de EU. Alleen dat al is naast een strop ook een op zijn zachtst gezegd rare gedachte.Zonder meer weegt het verlies van toeristen zwaar, maar ik zie hier (op Walcheren) initiatieven ontstaan om potentiële klanten te bereiken. Maar ja Vlissingen en Middelburg samen hebben al bijna 100.000 inwoners dat is een veel grotere markt dan in Zeeuws Vlaanderen.Laten we in de eerste plaats hopen dat de regels versoepeld worden en vooral dat de grenzen weer open gaan, desnoods met controle , maar wél vrij verkeer.

    • Of je hebt een AGP met geleideformulier en verzend naar andere AGP>
      Particulier mits je een wettelijk vertegenwoordiger aanstelt in het land van bestemming en daar de accijnzen en de BTW betaalt, die twee belastingen zijn altijd gekoppeld en moeten in hetzelfde land worden afgedragen. Voor sterke drank betekent dat dat je voor een liter van 40% ongeveer 6 euro meer moet vragen en het aanstellen van zo’n vertegenwoordiger is alleen betaalbaar als je ook heel veel verstuurt, in Nederland werken zo enkel 2 grote webshops die dat door hun volumes kunnen betalen.
      Als je wel sterke drank verstuurt naar een klant in het buitenland met NL accijnzen en BTW pleeg je accijnsfraude, die boetes zijn niet mals.
      Daarnaast mag alcohol met meer dan 24% alcohol sinds enige tijd niet meer per post naar het buitenland verzonden worden ivm brandgevaarlijkheid. Staat op zelfde lijst als parfum en oplosmiddelen.

  2. Hoi Petra,

    Volgens mijn accountmanager PostNL klopt die 24% niet, het gaat om bijvoorbeeld handgels met een alcoholpercentage van meer dan 70%. En ook daar doet PostNL volgens hem feitelijk niets mee. Die kun je ook gewoon bestellen bij bol.com. En PostNL bezorgt gewoon. Voor wat betreft accijnzen, dat was vroeger niet het geval tot een drempelbedrag (en is nog steeds niet het geval voor particulieren). Lijkt me dat als een particulier het naar de post brengt, net als dat een particulier het over de grens brengt er niets aan de hand is. Wellicht kun je daar iets mee. Wat zijn de mogelijkheden van verkoop via de belgische tak van bol.com? Of zitten daar teveel kosten aan verbonden?

  3. Hi Petra,
    Uiteraard mijn medeleven bij deze trieste ontwikkeling. Zeker erg confronterend. Mag ik zo vrij zijn een (uiteraard vrijblijvend) plaatje te maken van je vermoedelijke perspectief? Gaat deze crisis lang duren? Vermoedelijk wel. Het is een vrij grote rampzalige ontwikkeling. Komen al je klanten straks weer terug in de winkel? Vermoedelijk niet. Dan moet je het weer allemaal opnieuw opbouwen. Ga je straks voor niets vermoedelijk gedurende jaren schulden terugbetalen bij uitblijven knoop doorhakken? Is het dan niet verstandiger nu de winkel (Sluis) op te heffen en nog door te gaan voorlopig bij de super? Daar kun je nog oude voorraden kwijt en daar een aanspreekpunt handhaven. Ook heb je dan meer tijd voor de andere activiteiten. Online kun je eveneens nog verkopen. Zo bouw je langzaam af en heb je meteen een veel leuker leven met veel minder zorgen. Je zit bijna op pensioen-leeftijd. Je kunt het nu prima anders doen. Wellicht kun je je kennis overdragen op andere wijze bij voorbeeld via een tv-programma of een item hierbij. Heel erg leuk om te doen. Nieuwe kansen, een ander bestaan maar hoeft dat een probleem te zijn? Het vereist wel moed en durf maar die hebben jullie. Is wel bewezen. Wel snel beslissen. Het komt nu eerder voor je voeten. Daarna kan het veel beter worden lijkt mij. Genoeg in huis. Heel veel sterkte bij deze overdenking!!

    • We hebben nu strategie A, B, C en D.
      Wij gaan nooit failliet, daarvoor zijn we te creatief, we moeten inderdaad wel op tijd schakelen!

  4. Beste,
    Wat een hel! Dit wens ik geen enkele ondernemer. Keihard gewerkt om schulden af te lossen en straks weer schulden betalen.

    Ik wil graag met jullie in contact komen. Ik heb eventueel een lichtpuntje. Wellicht dat het jullie probleem kan oplossen.

    Groet,
    Husayn

Reacties zijn gesloten.