Waarom vermouth niet DE zomerhit is en dat ook niet zal worden.


Allereerst; er is niks mis met een goede vermouth. Het aanbod van de diverse merken in ons land is groter geworden en er wordt ook wel iets meer verkocht. Als je vorig jaar één fles per week verkocht verkoop je er nu misschien wel twee, dat is 100% meer, maar daarmee blijft het nog steeds een klein product. Een product wordt pas groot en een hit als het ook de thuismarkt massaal bereikt.

Bartenders en cultuur
Wanneer is iets een hit? In mijn ogen – en ik zit sinds mijn 16e in de branche en heb al 23 jaar een winkel dus denk dat ik er wel kijk op heb – is iets een hit als er plotseling veel vraag naar is en het assortiment aangepast moet worden aan de vraag.
Ik schreef een paar weken geleden al hoe gin een hit werd. Niet door marketeers, niet door producenten, maar door bartenders in Amerika die een innovatieve gin ontdekten die al jaren stond te verstoffen op de winkelplanken, waarmee plotseling de vraag steeg.
Andere producenten zagen, vooral nadat die vraag ook was overgewaaid naar Spanje, dat er vraag was naar innovatieve gins en sprongen dan ook allemaal op de gintrein. De vraag creëerde het aanbod en niet andersom.
Belgische bartenders namen de trend weer mee vanaf hun vakantie-adressen in Spanje en maakten het groot in België. België, het Bourgondische land waar mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteit en ook meer geld besteden aan eten en drinken dan in Nederland.
Door de vraag die daardoor ontstond hebben wij (met 85% Belgische klanten) nu 250 soorten gin op de plank.
Als ik collega’s uit andere delen van het land spreek verkopen die ook wel iets meer gin, maar niet in de mate van ons. Wat mensen drinken is namelijk ook in hoge mate cultureel bepaald. In het noorden van ons land verkopen drankenhandelaren nog steeds pallets Beerenburg, in het oosten pallets Florijn en de thuismarkten in de verschillende regio’s volgen zeker niet altijd de trends in cocktailbars en de hippe scenes in de grachtengordel binnen de ring van de A10.

BelsazarSpanje
In Spanje, waar de Europese gin-trend aan zijn zegetocht begon drinkt men traditioneel altijd al veel vermouth. In het kielzog van de gin & tonic trend begonnen bartenders daar enkele jaren geleden al met een revival van het mixen van vermouth met gin en campari (Negroni) en/of tonic. Mooi gegarneerd met een sinaasappelschilletje. Of pure vermouth met ijs en wat extra botanicals.
De producent van de botanicals die wij zelf importeren vertelde me een paar jaar geleden al dat de Spaanse producenten van vermouth dat eigenlijk helemaal niks vonden. Ze maakten immers een in hun ogen al perfect product en het idee dat consumenten of bartenders door extra smaken toe te voegen dat product van smaak deden veranderen vonden ze eigenlijk een regelrechte belediging. Tot ze zagen dat al dat hippe geëxperimenteer met schilletjes, kruiden en specerijen de verkoop van vermouth deed toenemen. In Spanje dus, waar traditioneel altijd al veel vermouth en bitters werden gedronken.

Gin & jenever versus vermouth
Dat de gin-trend begon in Spanje wil niet zeggen dat elke Spaanse trend ook altijd gevolgd zal worden in de lage landen. Gin werd wel hip, wat wel een beetje gek was want in de ogen van velen is jenever oudbollig en in de basis zijn jenever en gin identieke producten. Gin is in die zin geen vreemd product voor de lage landen waar jenever zijn oorsprong vond. Het past bij onze cultuur en een Gin & Tonic maken is niet zo lastig. Dat kan iedereen. Door het hele diverse aanbod in gins, tonics en andere mixers is er voor iedere smaak wel een combinatie waar je blij van wordt. Bij vermouth is dat anders. Vermouth heeft een bittertje dat niet iedereen weet te waarderen. Een fles gin blijft vele jaren goed, een fles vermouth moet je koud bewaren en binnen enkele weken leeg drinken. Als je dat niet doet krijg je een wat muffige smaak waardoor veel mensen denken dat ze geen vermouth lusten. Ze lusten echter geen vermouth die al weken open staat.
Vermouth is te lastig om ook massaal de thuismarkt te kunnen bereiken en iets wordt pas een hit als dat wel gebeurt. Uiteraard hebben we natuurlijk in onze winkel wel een mooi aanbod in vermouth.

Blauwe wijn
Iets wordt niet een hit omdat marketeers dat graag willen, of omdat producenten dat aan het begin van het jaar bedenken. Iets wordt pas een hit als consumenten het massaal lekker of bijzonder vinden en het niet alleen in de horeca, maar ook thuis willen drinken.
bluverticaalZoals blauwe wijn die ineens vanuit het niets lijkt te komen. Ik had vorige week op één ochtend vijf klanten die blauwe wijn wilden. Ik had het niet. Nu wel, want de vraag creëert nu eenmaal het aanbod.
En hoe hard wijnschrijvers ook roepen dat blauwe wijn schandalig is en niks met wijn te maken heeft; de vraag bepaalt nu eenmaal het aanbod. Toevallig begon deze trend wel weer in Spanje. Het zijn innovatieve Spaanse wijnboeren die hun Chardonnay kleuren met natuurlijke kleurstof uit de schil van de blauwe druif.

Moedermelk
Consumenten die blauwe wijn willen zijn echter geen traditionele wijnconsumenten. Het zijn voor een groot deel jonge mensen die misschien net de Canei ontgroeid zijn. Canei, waar wij wijnkenners ook onze neus voor ophalen, maar er wordt wel meer van verkocht dan van Chablis. Je smaakpapillen ontwikkelen zich met ouder worden, door veel verschillende smaken te hebben geproefd. Ik begon in mijn jeugd ooit ook met Pisang Ambon en bessenjenever, dat krijg ik met mijn inmiddels ontwikkelde smaakpapillen nu niet meer weg.
Het is overigens maar goed dat onze smaakpapillen zich blijven ontwikkelen, anders dronk je op je 40e nog steeds het liefste moedermelk.
De wijnen waar wijnschrijvers over schrijven zijn vaak bedoeld voor liefhebbers en ervaren fijnproevers. Ik schat dat dat misschien 20 tot 30% van de markt is.
Als de helft van de consumenten blauwe wijn wil kopen of proberen is dat denk ik een regelrechte zomerhit die niemand zag aankomen. Dit innovatieve product brengt vooral nieuwe wijnconsumenten naar onze winkel en nieuwe consumenten zijn bij ons altijd welkom.

Next big thing
O ja en the next big thing is geen vermouth en ook geen mezcal. De next big thing is betere rum. Bij ons is de Don Papa al maandenlang koploper in dit segment. Die trend zie je nu al aan de toenemende vraag naar premium rums en zie je ook al terug in de Nielsen verkoopcijfers. Betere rums worden steeds vaker met ginger beer gemixt tot een Dark ’n Stormy.
Whisky is nooit weggeweest en blijft groot, al zie je binnen dat segment nu een opleving van de betere bourbons, de gin-trend is nog lang niet voorbij en limoncello en Aperol blijven zomers ook nog wel even winnaars, de limoncello wordt steeds vaker gemixt met tonic. Betere tonics en natuurlijkere en biologische frisdranken blijven ook wel een dingetje.

2 reacties op “Waarom vermouth niet DE zomerhit is en dat ook niet zal worden.

  1. Beste Petra ,

    Ik deel graag je mening dat Gin cq Gin/Tonic oftewel #GT in Nederland steeds populaider wordt.

    Meer en meer zie je in de ( betere ) restaurants de keuze mogelijkheden toenemen.

    Nu ik op vakantie in Rimini ben bestel ik waar mogelijk een #GT en vaak begin ik dan met de ober over de populariteit van #GT.

    Leuke aanvulling op bovenstaande is mijn ervaring met een slijterij in San Marino ( http://www.lacantinettadellostradone.sm ) waar de eigenaar met ontzettend veel enthousiasme en passie vertelde over gin.

    Normaliter reis ik graag naar Sluis af voor een lekkere gin maar dit keer besloot ik vreemd te gaan met een lokaal gedestileerde Gin.

    Mijn vrouw was bij me , die vondt het niet erg en hopelijk vergeef jij het me ook , Petra :-)

Reacties zijn gesloten.