The Power of the Crowd en de Zeeuwse Leeuw

Greenpeace snapte in 2010 al hoe je online een leger kon mobiliseren. Het bedrijf Nestlé toen nog niet. Nestlé maakt onder andere KitKats. In die KitKats werd palmolie gebruikt. Greenpeace maakte een luguber filmpje over het verderfelijke van die palmolie en dat filmpje ging viral. Duizenden mensen reageerden bij Nestlé. En Nestlé maakte de grootste fouten die het kon maken. Ze verwijderden reacties en probeerden het filmpje van YouTube te laten verwijderen. Als je een online leger fanatieker wilt maken, is dit het succesrecept. Na twee maanden haalde Nestlé bakzeil en verklaarde per direct te stoppen met het gebruik van palmolie en die te vervangen voor duurzame.
Wat dit te maken heeft met de Zeeuwse leeuw? Bijzonder weinig. Het heeft wel alles te maken met de veranderende tijdsgeest en toegenomen technische mogelijkheden waardoor ‘the crowd’ een stem kreeg. Iedereen werd de media en kreeg ook de kracht van de media. Mits je maar met genoeg mensen bent.

Logo
Op zaterdagmorgen 10 januari las ik het bericht op Omroep Zeeland dat de Zeeuwse Leeuw plotseling als nieuwjaarsverrassing verdwenen was uit het logo van de provincie Zeeland. Er stonden op dat moment al tientallen verontwaardigde reacties onder dat bericht. En ook ik dacht: “Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt?”
Op vrijdag had ik de hele dag vol ongeloof de ontwikkelingen in Frankrijk op de voet gevolgd. Het was de dag van de gijzelingen. Eén door de voortvluchtige verdachten van  de moordaanslagen op de redactie van Charlie Hebdo, en een andere synchroon in Parijs in een Parijse Joodse supermarkt. Ik was die zaterdagochtend wel toe aan wat luchtigere ophef. En het was slecht weer, dus rustig in de winkel.

Facebook
Ik ging zoeken naar een Facebookpagina over de leeuw om te liken. Ik hou niet zo van reageren op de sites van Omroep Zeeland en de PZC omdat die reactiepanelen vol ongenuanceerde anonieme reacties staan. Weinig weldenkende mensen die ik ken reageren in anonieme rioolpanelen. Anoniem reageren is onmogelijk op Facebook wat reacties en dialogen een stuk genuanceerder maken, ik ging liever daar zoeken. Er was nog geen pagina. Dus maakte ik er één aan. Dat duurt ongeveer 30 seconden.

De teller ging lopen en leek niet meer te stoppen. Ik schreef een blogje en aan het einde van die zaterdag waren er 2000 likes. Ik vond het ongelooflijk. Er stroomden ook tientallen, nee honderden, reacties binnen. Van Zeeuwen, ongeacht achtergrond. Dit onderwerp leefde onder de Zeeuwen.

Content
Ik maakte Edwin Mijnsbergen die avond mede-beheerder van de pagina. Met zijn bibliotheekkennis kon hij relevante content opdiepen uit de digitale databanken van de Zeeuwse Bibliotheek en ik kon het nu eenmaal niet alleen. Die teller bleef maar oplopen. Waar zou dit stoppen?
Het enige dat wij uiteindelijk deden was nieuwsberichten en historische content over het onderwerp plaatsen, in de gaten houden of de discussie wel ‘netjes’ verliep en gestuurde bijdragen kanaliseren.
Er zijn slechts twee reacties onzichtbaar gemaakt; Eén waarbij iemand opriep negatieve recensies te plaatsen over het betrokken reclamebureau, en één waarin een persoonlijke belediging aan mijn adres werd geuit. Verder is er geen enkele reactie verwijderd of onzichtbaar gemaakt. Dat was ook niet nodig. Het ging er keurig aan toe.
Er wordt verteld binnen de muren van het provinciehuis dat we onwelgevallige reacties verwijderden, dat is niet gebeurd. Ik denk wel dat op een pagina met deze titel weinig mensen met een andere mening zullen reageren. Ik ga ook geen lofzang over alcohol plaatsen op een pagina van de AA.

Creativiteit
Er kwamen vooral veel creatieve bijdragen binnen van meedenkende trotse Zeeuwen. Of van Zeeuwen die hun trots en liefde voor de Zeeuwse Leeuw wilden laten zien. Ook van Zeeuwen in den vreemde. Blogs, photoshops, nieuwe logo’s, cartoons, strijdkreten, gedichten, foto’s van tatoeages en zelf maakte ik samen met Edy van Driel en Thijs de Melker een liedje. De Zeeuwse leeuw maakte de Zeeuwen ontzettend creatief. Ik vond het prachtig. En onze eeuwenoude krachtige leeuw kwam veel sneller dan verwacht weer boven.

touwladderPolitiek
Politieke partijen reageerden, maar de pagina was/is ook geen politiek platform, het is een pagina waar allerlei Zeeuwen met allerlei achtergronden zich verenigden om hetzelfde thema; ze wilden hun leeuw niet kwijt.

De teller liep uiteindelijk op tot ruim 7000 likes. Op woensdagavond was er op het provinciehuis een stamppotoverleg waarin besloten werd dat de Zeeuwse Leeuw terugkeert in het provinciale logo. Het duurde dus vijf dagen. Meer niet.  Op donderdagavond werd dat ook bekendgemaakt.

Media
Ik snap heel goed dat media op zoek gaan naar degene die een pagina aanmaakt, ze moeten immers iemand hebben, maar het ging hier niet om mij, ook al stonden bij mij de kranten en de cameraploegen op de stoep. Het ging hier om de vele Zeeuwen die zich om één thema eensgezind uitten. Die leeuw moest terug. Het was een typisch voorbeeld van The Power of the Crowd.
Dat er binnenkort Provinciale verkiezingen zijn maakt politici natuurlijk sowieso al wat flexibeler. Het thema van de Facebookpagina is “Wij willen de Zeeuwse Leeuw terug in het provincielogo”, er is inmiddels toegezegd dat dat ook gaat gebeuren.
Dat dat voor de steunende politieke partijen van het stamppotakkoord wel betekent dat er een ander nieuw logo met de bijbehorende kosten komt -en niet alles bij het oude blijft- in een tijd dat iedereen de harde bezuinigingen voelt mogen ze helemaal zelf aan hun electoraat uitleggen.

Dit wordt geen gewoonte
“Dat betekent niet dat elk onwelgevallig besluit wordt teruggedraaid omdat op Facebook wordt geprotesteerd”
, reageert VVD-fractievoorzitter Kees Bierens in de PZC.
Nou Kees, welkom in 2015, waar iedereen de media geworden is en wel degelijk onwelgevallige besluiten worden teruggedraaid bij voldoende online protesten. Online protesten mogen dan een ‘luie vorm van actievoeren’ zijn, ze zijn wel effectief. Niet alleen bij Nestlé in 2010 of bij de Provincie Zeeland in 2015, er zijn inmiddels honderden voorbeelden en er zullen er nog vele volgen.

Cijfers
Voor de cijferfetisjisten voeg ik nog even de statistieken toe van de eerste 5 dagen van de FB-pagina, die vind ik zelf behoorlijk indrukwekkend voor een provinciaal thema in een provincie waar maar 300.000 mensen wonen.
statistiekenleeuwOde aan de Zeeuwse Leeuw
“Luctor et Emergo, ik worstel en kom boven.
” Dat gold en geldt nog altijd voor de Zeeuwse leeuw. Sommige dingen veranderen nu eenmaal nooit.
Na 13 februari (als de motie tot behoud van de leeuw behandeld wordt in de Provinciale Staten) zal de naam van de pagina veranderd worden in ‘Ode aan de Zeeuwse Leeuw’, want al die liefde voor onze leeuw, de kracht van Zeeland, verwijder je niet zomaar van het internet.