Minister Plassterk zei ooit dat wij Zeeuwen geen identiteit hebben. Daarmee haalde hij de woede van de Zeeuwen op zijn nek.
De Zeeuwse identiteit, die wel degelijk bestaat, krijgt vorm in de Zeeuwse Leeuw. Die krachtige trotse leeuw die blijft vechten.
Luctor et Emergo – Ik worstel en kom boven – is geen loze spreuk. Deze spreuk staat symbool voor de Zeeuwse identiteit en de strijd tegen het water door de eeuwen heen, waar veel Zeeuwen persoonlijke en vaak ook heftige verhalen bij hebben. Dit gaat om onze identiteit en geschiedenis. In marketingtermen gaat het om onze merkwaarde. Merkwaarde opgebouwd door de eeuwen heen.
Vanochtend las ik tot mijn schrik dat de leeuw verdwijnt uit het logo van de Provincie Zeeland. Het bericht spreekt over het ‘creëren van merkwaarde’. Dat laatste is iets dat bedrijven doen, om precies te zijn doen dat hun marketingafdelingen. Maar is het ook een kerntaak van provincies? En wat kost deze operatie eigenlijk in een tijd van forse bezuinigingen die iedereen keihard voelt?
De Zeeuwse Leeuw staat symbool voor onze kracht. Luctor et Emergo. We worstelen en komen altijd boven. Dat sloop je niet zomaar even uit een logo. In het vorige logo leek hij al langzaam te verdrinken, maar stak toen nog wel provocerend zijn tong uit.
De provincie heeft de leeuw inmiddels in stilte laten verdrinken, zonder de Zeeuwen te vragen wat ze daarvan vinden.
Ik wil de Zeeuwse Leeuw terug in het provinciale logo. En sta daarin niet alleen.
Nieuw logo voor de provincie is volstrekt overbodig. Het huidige logo, de leeuw, is uitstekend en past perfect bij de provincie Zeeland.