Open brief aan de Dames van Lamers

Beste Dames van Lamers,

Vorige week hebben jullie op advies van jullie reclamebureau jullie naam gewijzigd in Meisjes van de Slijterij. Nu is Meisje van de Slijterij niet alleen sinds 2003 de naam van mijn blog, maar sinds 2008 ook een geregistreerd Benelux Handelsmerk. Een Benelux handelsmerk is natuurlijk iets anders dan een Nederlandse handelsnaam maar het Benelux Merkenrecht gaat in de rechtspraak wel boven het Nederlands handelsnamenrecht. Je staat dus juridisch sterker als je een Benelux merk hebt gedeponeerd. Het criterium voor een rechter zal altijd zijn of er verwarring bij het publiek kan ontstaan. Of er bijvoorbeeld gelijke diensten worden aangeboden.
Ik werd enkele dagen geleden benaderd door een klant die me vroeg of ik eindelijk ook een zaak in Brabant had geopend. Verwarring dus. Mijn klanten bevinden zich door het hele land.
Dat Benelux handelsmerk is van mij. Zoals Zeeuws Meisje een beschermd merk van Unilever is, is Meisje van de Slijterij een beschermd merk van Slijterij de Vuurtoren.
Jullie hebben een reclamebureau ingehuurd dat zegt dat Meisje van de Slijterij alleen maar een boek en een blog is en niks te maken heeft met een winkel in dranken.
Dat is niet zo, Meisje van de Slijterij werd door het delen van mijn leven tussen flessen een ‘Personal Brand’, onlosmakelijk verbonden met mij en mijn winkel. Ik registreerde het merk ook al enkele jaren voor ik het boek schreef. Nog voor ik wist dat ik ook een boek KON schrijven.
Dat boek uit 2010 beschreef juist hoe die ‘Personal Brand’, dat merk  dus, ontstond. Hoe je je kunt onderscheiden en hoe je door middel van kennis delen, transparantie, authenticiteit en innovatie een merk kunt opbouwen. Corporate Branding met een hippe marketingterm, of een Corporate Identity creëren, waar jullie reclamebureau zo goed in zegt te zijn.

WP_20141211_002In dit artikel claimt jullie reclamebureau vandaag dat jullie in de wandelgangen al ‘Meisjes van de Slijterij’  werden genoemd. Gisteren aan de telefoon vertelde diezelfde meneer me net iets anders, namelijk dat jullie bekend stonden als de meisjes van Lamers. Lamers, jullie familienaam die al generaties lang drank verkoopt in jullie regio. De Meisjes van Lamers, het is een prachtnaam. Of de Dames van Lamers, misschien nog net iets sjieker. Die gaan ook veel beter te vinden zijn online. Als je nu naar Meisjes van de Slijterij zoekt zie je: ‘bedoelde je Meisje van de Slijterij?’  en volgen er 17 pagina’s met linkjes naar mij, mijn winkel en mijn producten. Dat is toch zonde en kapitaalvernietiging als de historie van jullie zaak ligt bij de naam Lamers?

Ik gun echt iedereen zijn handel, de reden dat ik de naam Meisje van de Slijterij als Benelux merk deponeerde was wel dat dat merk inmiddels landelijk zo sterk met mij en mijn winkel verbonden was dat ik het wettelijk moest gaan beschermen. Dat doe ik ook. Ik ben alvast aan het sparen. En ik hoop jullie ook, want dit gaat ons beiden erg veel geld kosten.

Overigens is er altijd te praten over mijn merknaam op de gevel van een Slijterij zetten, en een extra letter doet daar juridisch gezien waarschijnlijk helemaal niks aan af, dan moet er wel een fee per jaar betaald worden en er aan een aantal voorwaarden worden voldaan wat betreft assortiment, vakkennis, beleving en combinatie bricks & clicks. Bel me voor de voorwaarden.

Ik heb het in december eigenlijk veel te druk voor al dit geneuzel. En ik denk jullie ook. Maar dit merk zie ik wel als mijn levenswerk en hij is als Benelux Merk gedeponeerd om juist dit soort gedoe te voorkomen. Dat is helaas niet gelukt.

Update 20 maart 2015: Er is vandaag een overeenkomst getekend, de slijterij met de naam “Meisjes van de Slijterij” wijzigt de naam.

9 reacties op “Open brief aan de Dames van Lamers

  1. Geld vragen voor ‘Dames van Lamers’, mooi gevonden, heel chique inderdaad. Mocht het tussen de drank niet lukken (fat chance) dan kan je zo het copywriting in. Je hee geliek! Goed stuk!

    • .. lees ’t stukje van petra nog ‘es ECHT door.. dat je ook weet WAT er staat en WAAR een fee voor gevraagd gaat worden, alvorens commentaar te leveren..

  2. Goed verhaal Petra, voor jou niet zo leuk natuurlijk maar wel genieten voor de lezer :-) Goede decembermaand gewenst.

  3. Misschien moet ik nogmaals benadrukken dat ik het vooral erg sneu vind voor die dames in Haps.
    Ze lijken alles uit handen te hebben gegeven aan een reclamebureau en betalen uiteindelijk de rekening. Samen met mij.
    Dat merk heb ik niet voor niets geregistreerd. Dat doe je niet zomaar en is een investering in je merk. Bij het deponeren van een Benelux handelsmerk hoort ook dat je serieuze inbreuken op dat geregistreerde merk ook aanvecht, ook al is dat geen hobby van me.

  4. Eigenlijk heb je net zo hard gejat. ‘Het Meisje van de Slijterij’ is een titel van een theatervoorstelling van Herman Finkers uit 1987. Ook daar zitten rechten op. Dus nu vooral niet zeuren. En dan ook nog via een open brief, ga er dan gewoon op af.

    • Deze open brief is een reactie op een uitgegeven persbericht van het reclamebureau. De sommatiebrief is verstuurd. Ze hebben tot de 16e. Daarna wordt het pas menens.
      Herman Finkers heeft de naam van zijn theatershow niet als Benelux merk geregistreerd en heeft ook geen slijterij. Hij heeft mij zeer zeker geïnspireerd. Ik heb hem zelfs ooit een boek gestuurd waarin ik dat ook vertel. Hij zong over het Meisje van de Slijterij, ik ben het.
      Het gaat er om of er verwarring bij het publiek kan ontstaan in het merkenrecht.

  5. Hi Petra,

    De rechter zal altijd kijken naar het publieke belang en de rechten van de belanghebbende. Gezien mijn ervaring als jurist acht ik de kans zeer groot dat je deze zaak gaat winnen.

    Het zal beide partijen veel geld besparen als je de zaakt schikt middels een onderlinge overeenkomst.

    Overigens wel een fijn reclamebureau dat je uiteindelijk alleen maar geld kost en niets oplevert..

  6. Ik sluit de reacties hier. Morgen loopt termijn sommatie af en geef ik het uit handen als er niet gereageerd is. Dan gaat het juridische circus van start en reageer ik niet meer inhoudelijk.

Reacties zijn gesloten.