De Zwarte Piet

pietenIk ben ook klein geweest. Ik herinner me nog dat mijn 8 jaar oudere zus Zwarte Piet was in de lokale supermarkt toen mijn tweelingbroer en ik nog diepgelovig waren. We herkenden haar niet, ze had een zware stem. “Hé Zwarte Piet heeft net zulke zwarte krullen als Ome Sjors!” riep ik een jaar later uit.
Mijn moeder wist me te overtuigen dat dat puur toeval was. Dat Sinterklaas en Zwarte Piet niet bestonden hoorde ik weer een paar jaar later van een vriendinnetje, ik kwam totaal overstuur thuis.
Maar later werd het feest nog leuker. Ik werd namelijk onderdeel van het grote complot. Van de jaren dat ik zelf Sint Nicolaas mocht assisteren herinner ik me vooral de dankbaarheid en adoratie van de kinderen. Vooral dat jaar op het dagverblijf voor kinderen met een geestelijke handicap. Ook al waren die soms al 18, op het moment dat Sinterklaas en Zwarte Piet verschenen waren ze weer diepgelovig. Ik kwam als ondeugende Piet op de racefiets van één van hen de aula binnen, ik heb later nooit meer iemand zo zien glunderen. En hij heeft nooit geweten dat ik dat was. Het was Piet.
De vrolijke Piet
Willen we stiekem niet allemaal een Zwarte Piet zijn? Grapjes maken, cadeautjes en lekkers naar kinderen brengen zonder dat iemand weet wie je bent? En dan die dankbare gezichtjes mogen zien?
Op weg naar een lagere school trok ik als Piet op een kruising portieren van wachtende automobilisten open en strooide pepernoten in hun auto’s. “Dankjewel Zwarte Piet” stamelden ze onderdanig, terwijl ze toch ’s avonds die auto moesten gaan stofzuigen.
Weer een aantal jaren later organiseerde ik samen met de andere bestuursleden van de winkeliersvereniging de intocht. En ik praatte als een soort Aart Staartjes het schip de haven binnen. Het waren de jaren dat mijn kinderen zich in de gelovige leeftijd bevonden en mama had het telefoonnummer van Sinterklaas.
Natuurlijk kwamen er ook wel eens mensen de winkel binnen die vonden dat die intocht anders moest. Dat de route of het programma niet goed waren. Ik zei dan vaak dat we zaten te springen om vrijwilligers en dat ze van harte welkom waren het volgende jaar te helpen. Maar dat deden ze meestal niet.
Respect
Zwarte Piet werd en wordt in mijn beleving geadoreerd en gerespecteerd, en het is een veel leukere rol dan Sinterklaas. Sinterklaas moet immers altijd correct, misschien iets vermanend, zijn, maar Pieten mogen ondeugend en losgeslagen zijn.
Ik heb nooit mensen met een andere kleur als minderwaardig gezien. Ik heb ook nooit de figuur Zwarte Piet gekoppeld aan zwarte mensen. Ik ben dus geen racist als ik een aanhanger van Zwarte Piet ben. En alleen al het feit dat ik me geroepen voel dat te verklaren voelt niet goed. Alsof ik me zou moeten verdedigen.
Discriminatie
De tegenstanders van Zwarte Piet zeggen dat ze last hebben van het feit dat mensen hen Zwarte Piet noemen. Dat ligt dan aan die mensen, en niet aan het feest. Ik stoor me ook wel aan zaken, ja en soms voel ik me zelfs gediscrimineerd. Als ik bijvoorbeeld vijf kledingwinkels inloop en er in geen enkele van die vijf winkels kleding boven maat 40 hangt. Daar word ik meestal knap chagrijnig van, maar het is niet anders en meer dan één maal loop ik daar niet binnen. Ik word door bepaalde mensen op mijn uiterlijk beoordeeld, dat doet soms pijn, maar daar moet ik dan maar even doorheen, en het zegt meer over die mensen dan over mij.
Wat ik zo triest vind aan deze hele pietendiscussie is het feit dat men ‘ons’ wil opleggen dat Zwarte Piet racistisch zou zijn. Dat zou van mij dus een racist maken. Een gehersenspoelde domme provinciale racist, want ik zou het allemaal ook helemaal niet snappen. Evenals al die andere tienduizenden vrijwilligers die overal in het land dit kinderfeest organiseren en verzorgen.
Polarisatie
Ik snap het heel goed, iets willen verbieden of opleggen zal de discussie alleen maar verharden, zal groepen tegen elkaar opzetten en werkt polariserend.
Iedereen mag zijn cultuur meenemen naar Nederland, maar ook wij hebben een cultuur.
De oorsprong van Zwarte Piet is discutabel. Het verhaal dat de oude bisschop op de slavenmarkt van Myra de slaaf Piter vrijkocht en in dienst nam waarna die uit dankbaarheid de rest van zijn leven bij de oude bisschop bleef, vind ik zelf de mooiste. Of het de juiste oorsprong is weet ik niet, maar dat weten de tegenstanders ook niet.
De politiek correcte media vallen inmiddels over elkaar heen, maar ik weiger (voorlopig) te accepteren dat ik, of een gebruik dat ik aanhang, racistisch zou zijn. Dat zou mij een racist maken en dat ben ik niet. Sinterklaas en Zwarte Piet horen bij elkaar. Het is een kinderfeest, maar de hardheid van de discussie dit jaar heeft er inmiddels wel een smet op geworpen.
Deze discussie zal alleen verliezers brengen. En ik doe er nu verdorie ook nog aan mee.

Update 28-10-2013: Ik heb de reacties onder deze post inmiddels afgesloten. Ik ben klaar met de discussie.

63 reacties op “De Zwarte Piet

  1. Ja Petra. Goed verwoord.
    Stof tot nadenken.

    Ik hoop dat mijn kinderen de magie van het 5 december feest mogen beleven zoals ik het heb opgeslagen in mijn herinnering.

  2. Ja Petra. Goed verwoord.
    Ik hoop dat mijn kinderen de magie van het 5 december feest nog lang mogen meemaken zoals de het heb opslagen in mijn geheugen.

  3. Ik vind het een geweldig stukje. Het beschrijft prima mijn eigen gevoel.
    Capituleren is voor mij dan ook geen optie.

  4. Mooi verwoord, Petra! En tsja, zelfs de VN gaat zich er nu mee bemoeien. Maar waarom weigeren ze iets te doen aan het feit dat elke dag ongeveer 35.000 mensen simpelweg sterven van de honger? En wat jij zegt over dat beoordelen op uiterlijk is mij – met mijn 1.40m – ook niet onbekend. ‘Nee, Lilliputters zijn een verzonnen volk en nee, niet iedereen die klein is is een dwerg en nee, ik ben niet doof alleen maar klein dus je hoeft niet tegen mij te schreeuwen en nee, die kleine mevrouw bij jou in de straat is geen familie van mij en nee, u hoeft niet aan mijn moeder te vragen wat ik wil want ik heb geen geestelijke achterstand en nee, ik zal nooit meer een voet zetten in uw winkel. En nee, kleine volwassen passen niet in een kinderzitje ook al is wettelijk bepaald dat iedereen van onder de 1.30m in een kinderzitje in de auto moet.Dank u wel.’ En ja, ik vind dat de Paashaas door een konijn gespeeld mag worden…;-) Goed bezig, Petra! Bij deze krijg jij van mij een virtuele fles drank.

  5. Heel mooi verwoord. Ik krijg er een brok van in mijn keel. Want de mensen die discussieren over de ‘juistheid’ van Zwarte Piet, of niet (of je nou voor of tegen bent, maakt me eigenlijk uiteindelijk geen ene moer uit) … mijn herinneringen worden besmet. Opeens moet ik iets vinden. Voor of tegen iets zijn, wat juist dat was waar ik me als kind zo op verheugde. Wat zo bijzonder was en wat maar zo kort duurde. En tikje boos: hoezo zijn de mensen die Zwarte Piet graag Zwarte Piet willen laten blijven rascisten??? Wie oordeelt nu het hardst?? En andersom ook … Ik tuin er weer in en verdedig in de aanval. Wat een gezeur. Pepernoten in de supermarkt in de eerste week van september: dát is pas erg.

  6. Als zwartepiet geen zwartepiet meer mag zijn hoeft van mij het hele feest niet meer het gaat toch om zwartepiet en sinterklaas ga mijn kleine man niet uitleggen waarom zwarte piet wit wordt dit is te gek voor woorden en ooooo zo jammer ik wórdt hier gewoon beroerd van wat een onzin laat het een kinderfeest blijven !!!!!

  7. Petra, ik snap dat jij, net als vele anderen, mooie herinneringen hebt aan het feest. Die heb ik zelf ook. Ik trek je goede bedoelingen ook niet in twijfel, natuurlijk hebben jij en de vele andere Sinterklaasvrijwilligers geen racistisch oogmerk met jullie inzet. Jullie doel is om mensen blijdschap en mooie herinneringen te geven, niets minder.

    Natuurlijk is het dan pijnlijk als je ineens geconfronteerd wordt met het idee dat hetgeen waar je jarenlang plezier van hebt gehad, mooie herinneringen aan overgehouden hebt en tegenwoordig anderen blij mee maakt, kwetsend voor een bepaalde groep mensen blijkt te zijn. Dat snap ik. Ik weet niet precies wat je allemaal al gelezen hebt over de bezwaren tegen Zwarte Piet. In ieder geval beweert niet iedere tegenstander van Zwarte Piet dat alle voorstanders van het personage per definitie racisten zijn.

    Die mening bestaat uiteraard wel, net zozeer als er voorstanders van Piet zijn die daadwerkelijk racistische uitspraken doen. Ieder individu heeft zijn en haar eigen denkwijzen, beweegredenen en manieren om deze te uiten. Ik zou jou puur afgaand op je blogpost in ieder geval geen racist noemen.

    Echter, je gebruikt hier wel een achterwaartse manier van beredeneren: “Ik ben niet racistisch.” -> “Ik hou van Zwarte Piet.” -> “Dus Zwarte Piet is niet racistisch.” Heb je je al eens verdiept in de precieze redenen waarom iemand Zwarte Piet racistisch zou kunnen vinden? Het is meer dan alleen het gebruik van “Zwarte Piet” als scheldwoord, het is een samenloop van historische context en tradities die naar voren komt in het uiterlijk en gedrag van Zwarte Piet. Zoek bijvoorbeeld maar eens op “Zwarte Piet” samen met “blackface”. Sowieso, je kunt een ander niet vertellen wat ze wel of niet kwetsend mogen vinden en hoe zij daar mee om moeten gaan.

    Er zijn individuen die tegen Zwarte Piet zijn die het hele personage willen afschaffen. Er zijn ook mensen die het hele Sinterklaasfeest willen afschaffen. Er zijn echter ook velen die gewoon alleen een aanpassing aan het uiterlijk van het personage zouden willen zien en er zijn nog meer mensen die alleen maar gehoord willen worden. Quincy Gario, de man die door velen als het gezicht van de “Zwarte Piet Is Racisme” actie gezien wordt, heeft gezegd dat zijn oogmerk niet het afschaffen van de traditie is, maar mensen na te laten denken over wat het personage betekent.

    Je hebt het hier nog niet benoemd, maar hoe zou jij er tegenover staan om het uiterlijk van het personage aan te passen zodat deze niet meer beledigend is voor een bepaalde groep mensen? Zwarte Piet blijft gewoon bestaan, kan nog steeds dezelfde vrolijke knecht blijven, maar zou er alleen anders uitzien, als schoorsteenveger, clown, acrobaat of wat dan ook. Zo kan Piet voor vele volgende generaties dezelfde mooie herinneringen blijven creëren bij kinderen zonder anderen een gevoel te geven van uitsluiting of discriminatie.

    Om jouw analogie te gebruiken, als die kledingwinkels besluiten hun assortiment uit te breiden met kleding van een grotere maat, dan zou jij toch ook veel blijer worden? Als het probleem zoals jij zegt bij een ander ligt, waarom dan niet alle moeite doen om die ander het probleem in te laten zien en te veranderen? Het vergroten van geluk, blijheid en bewustheid lijkt me alleen maar iets goeds.

    De oorsprong van Zwarte Piet is overigens niet zo discutabel als je denkt. De prototypische verschijning van het personage zoals wij deze kennen komt uit een kinderboek van Jan Schenkman uit 1850. Daar werd hij in ieder geval afgebeeld als een knecht met een donkere huidskleur. Wat Schenkman’s precieze reden was om Sinterklaas een zwarte page te geven is niet duidelijk, maar mogelijk wilde hij de Sint in een moderner jasje steken. Hij was ook degene die bedacht om Sinterklaas met een stoomboot te laten varen, in die tijd de meest prestigieuze manier om te reizen.

    Een paar jaar geleden was ik ook nog helemaal pro-Piet en vond ik dat de critici zich gewoon aanstelden. Toen ik me echter ging verdiepen in hun argumenten ging ik pas snappen wat de beweegredenen waren achter hun acties. Sindsdien ben ik overstag gegaan, omdat ik het belangrijker vindt om anderen te kunnen omarmen en verwelkomen dan vast te houden aan traditie. Tradities veranderen immers met mensen mee, niet andersom.

      • Heel goed verwoord wat ik, als Nederlandse met creoolse Surinaamse ouders en uiterlijk, voel en zou willen, Gerben.

    • Als Zwarte Piet verdwijnt zal hij niet uit de Nederlandse vocabulaire verdwijnen. Hij zal ook niet uit de geschiedenisboeken verdwijnen.
      Als hij ‘opgelegd’ verdwijnt zullen groepen nog harder tegenover elkaar komen te staan. En dat brengt alleen verliezers en zal zeker niet bijdragen aan verbroedering.

      • Soms is het tijd voor het einde van een traditie. Als bijv. De USA dit jaarlijks zou doen, was het al lang klaar geweest. Of als Zwarte Piet Gele Ping was geweest. Grijze Boris was ook niet lekker gevallen denk ik. Ik kies voor kleurrijke Piet. Net zo leuk,voor iedereen. Ook voor de geadopteerde pikzwarte Nederlandse kindjes.

    • Mooi verwoord Gerben. En ik kijk nu al uit naar de nieuwe traditie, die we vast nooit meer kwijt willen. Mijn ene zoon wil verkleed als Blauwe Piet, de andere als Groene Piet. De Pieten blijven gewoon, het is een minimale aanpassing die het feest alleen maar leuker en fijner zal maken. Veranderen is voor veel mensen moeilijk, maar voor niemand onmogelijk. En de leuke herinneringen aan de feesten zoals we die gewend zijn, hoeven er helemaal niet door aangetast te worden. Veranderen op basis van toegenomen inzicht, betekent niet dat je je nu opeens naar hoeft te voelen omdat je het vroeger niet zag. Als je het nu wél ziet: fijn!

      Als er één ding wel onprettig is aan de discussie van dit jaar, dan is het wel de manier waarop zoveel mensen het kennelijk opeens prima vinden om uiting te geven aan hun onderbuikgevoelens. Ze verwachten flexibiliteit van ‘de anderen’, ‘de vreemdelingen’, of anders ‘terug naar je eigen land’. Terwijl we het gewoon over mede-Nederlanders hebben. Dat zijn dan in hun ogen kennelijk tweederangsburgers.

    • Volgens mij is Zwarte Piet al lang gemoderniseerd. Tenzij het modern is om verschrikkelijk bang te zijn dat iets potentieel beledigend is, alleen als het een etnische minderheid betreft. Waarom moet er naar een ver verleden verwezen worden en nagedacht worden over wat Zwarte Piet ‘echt’ betekent? En dan zeggen dat Zwarte Piet niet modern is? Zwarte Piet wordt met respect en liefde behandeld. De ‘echte’ betekenis is de moderne hedendaagse betekenis van het Sinterklaasfeest.

    • Wat overdreven allemaal Gerben. Ik vind dat Petra helemaal gelijk heeft, of moeten we nog meer veramerikaansen met o.a. Halloween. Laat de kinderen gewoon genieten van het sinterklaasfeest zoals die al zo lang veel kinderen plezier gedaan heeft.
      Tegenwoordig zien sommige mensen overal spoken in en overdrijven!
      O….. vandaar Halloween…….

    • ja sorry, hoor, maar als we alles waardoor mensen zich gekwetst voelen moeten gaan verbieden blijft er niet veel meer over in de wereld. We worden allemaal met regelmaat gekwetst en dat zegt iets over jouw gevoeligheden en niet over hetgeen/degene dat/die jij de schuld geeft dat het jou kwetst. Je kan alleen maar gekwetst worden als er iets in jou is dat daarmee resoneert. Neem verantwoordelijkheid voor jezelf in plaats van de macht om je te kwetsen buiten jezelf te leggen. Als zwarte piet verdwijnt komt er wel weer iets anders dat jou kwetsen zal zolang je niets doet aan jouw eigen zelfbeeld.

    • Prachtig verwoord, Gerben.
      De ‘naam van de actie’ is toch ook “Zwarte Piet is Racism”, en niet “Aanhangers van Zwarte Piet zijn racisten”?!
      En dan gaat het dus om Zwarte Piet met zijn huidige uiterlijk: een Piet die toch duidelijk geen ‘schoorsteenvegerspiet’ is, maar wel nog steeds een racistische karikatuur van een zwart persoon, een knecht bij Sinterklaas gevoegd ten tijde van de slavernij.

  8. Beste petra,

    Ik sluit mij volledig aan bij jouw woorden. 33 jaar lang heb ik die functie vervuld, 33 jaar lang heb ik de kinderen misschien wel de mooiste schooldag van het jaar bezorgd. De kinderen hebben nooit stilgestaan bij slaverij, racisme of discriminatie, evenzo ikzelf. Zij hebben het alleen maar gezien als een jaarlijks terugkerend kinderfeest. Het zijn de volwassenen die de originele kinderdroom om zeep helpen. Die lopen te morrelen aan de kleur van de Pieten. Er zijn in mijn optiek veel belangrijkere zaken met hogere prioriteit binnen de VN om over te buigen, dan over de kleur van een Piet.

  9. Goed beschreven wat deze belachelijke discussie teweegbrengt.. Gaan ze hierna carnaval onder de loep nemen ofzo?? Je verkleden als priester, indiaan of chinees zal dan ook vast wel discriminerend zijn…

  10. Mooi gesproken Petra, maar ook de reactie van Gerben vind ik goed, Wat blijft het dus een lastig onderwerp. Toch ben ik voorstander van het handhaven van onze traditie zoals die nu is. Andere tradities worden toch ook niet zomaar veranderd? Daarom is het volgens mij juist een traditie…

    • Er zijn wel meer tradities gelukkig afgeschaft de laatste eeuwen (slavernij. Vrouwen mogen stemmen en werken etc)

      • Dat is een drogredenatie. Zo kunnen we nog wel even doorgaan… Laten we dat maar niet doen.

  11. Mooi stuk, goed beargumenteerd. Ik ka me er dus in grote lijnen in vinden.

    Wat ik echter niet begrijp is de (impliciete) aanname dat het sinterklaasfeest voor kinderen een minder bijzonder feest zal zijn als rekening gehouden zal worden met de gevoelens en argumenten van de tegestanders van het zwarte (karakter) van zwarte piet. Volgens mij hebben kinderen, flexibel als ze zijn, helemaal geen moeite met veelkleurige pieten en zijn het alleen de volwassenen die hier zo’n punt van maken.
    Persoonlijk voel ik me overigens volstrekt niet aangesproken als racist, en waarom zou ik ook. Wat mij betreft mogen de roepers van zinnen als “dan rot je maar op naar je eigen land” zich wel aangesproken voelen.

    En Petra, dit zinnetje “Iedereen mag zijn cultuur meenemen naar Nederland, maar ook wij hebben een cultuur.” mag je wat mij betreft uit je betoog halen, want dat is wat mij betreft op het randje. Als ik ‘wij’ met ‘cultuur’ wil combineren, dan is dat een cultuur van een open land met ruimte voor andere ideeën, meningen en vooral met rekening houden met elkaar en met gevoelens en belangen van minderheden.

    • En dus ook de onze, ruimte voor andere ideeën betekent niet dat we onze tradities daarvoor moeten inleveren. Mensen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk.

      • Vergeet niet hoe die andere culturen hier in de eerste instantie zijn beland. Niet zo lang geleden werd ook aan hen een cultuur opgedrongen. Daar plukt iedereen nu de fraaie en minder fraaie vruchten van.

        • Inderdaad. Dat wordt voor het gemak maar al te vaak ‘vergeten’, omdat het niet in het straatje past, of afgedaan met “Je moet niet in het verleden blijven hangen” of “Je moet niet de slachtofferrol aannemen”.

  12. Prachtig verwoord.
    Als Surinaamse Nederlander verbaas ik mij over de heisa rondom dit eeuwenoude kinderfeest. VN, media etc etc. Let us just enjoy life.

  13. klasse stukkie brengt gelijk weer de herinnering terug aan het discussieloze feest dat Sinterklaas was voor ALLE Nederlands ongeacht kleur, geloof of afkomst

    TOP

    • Het Sinterklaas-Zwarte Piet-feest is al heel lang geen discussieloos feest voor ALLE Nederlanders. Ik kan me nog “Zwarte Piet = Zwart Verdriet” herinneren uit de vorige eeuw en zelfs in decennia daarvoor was er al discussie over. Verschil met dit jaar is dat de discussie dit jaar veel groter is. Op zich goed, maar de manier waarop de discussie nu verloopt is wel minder.

  14. wanneer de zwarte piet wordt verboden of afgeschaft, dan is de kans dat ‘zwarte piet’ in het scheldwoordenboek komt te staan groot.

    En hoe zit het met ‘zwarte pieten’ moeten we ook het kaartspel verbieden, misschien maar op de SGP stemmen dan!

  15. Pingback: Leonieke Net | De Zwarte Piet | Meisje van de Slijterij, Petra de Boevere | Link

  16. Het niet laten doorgaan van het sinterklaasfeest in Amsterdam. Zorgt er alleen maar voor dat groepen tegen elkaar worden opgezet. Dus wie is er nu eigenlijk de racist hier.

  17. De VN bemoeit zich ermee omdat de Nederlandse
    regering het Sinterklaasfeest op de werelderfgoedlijst wil laten plaatsten. Daar is vooraf onderzoek voor nodig. Altijd zo jammer dat deze discussie met zoveel emotie gepaard gaat. Feit blijft dat voor elke mooie herinnering aan Sinterklaas er ook genoeg minder mooie herinneringen aan Sinterklaas zijn. Maar dat ligt schijnbaar gevoelig. Niemand wilt het feest afpakken. Men vraagt slechts om een paar kleine aanpassingen. Daar hoeft het feest, en geen enkel kind onder te lijden.
    Om lelijk zijn te vergelijken met zwart zijn vind ik ook nogal wat. Aan je uiterlijk kan je makkelijk wat doen door jezelf te verzorgen. Het is jouw keuze om dat niet te doen. Een huidskleur verander je – zonder gevaarlijke chemicaliën- niet.

    • Lelijk? Wie heeft het daarover? Ik heb het over uiterlijk. Mensen die klein zijn, dik zijn, een dikke neus hebben, scheel kijken, noem maar op.
      En waarom zou je een huidskleur willen veranderen als je respect voor jezelf hebt?

    • ”Aan je uiterlijk kun je gemakkelijk wat doen door jezelf te verzorgen” citaat van Larissa de Vries dat vind ik pas een discriminerende opmerking! Wil je daarmee zeggen dat iemand die er minder “mooi”/naar de eisen van deze tijd, uitzien zich niet zouden verzorgen??? Dom gezegd!!!

    • Ik vind het ook zo typisch dat Nederland in hun aanvraagpoging om Sinterklaas op de UNESCO Wereldlijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed te krijgen Zwarte Piet thuis wilde laten, omdat het/hij niet goed zou overkomen!

  18. Hoi leg je een kind uit dat zwarte piet niet wordt geaccepteerd vanwege zijn huidskleur. Ik denk dat kinderen die mensen dan zien als racisten.

    Zwarte piet is niet bedoelt om mensen te kwetsen. Snap best dat sommige mensen zich gekwetst voelen. Belangrijkste is dat dit nooit de bedoeling is geweest van het Sinterklaas feest. Het is lastig om een feest te vieren zonder iemand te kwetsen.

    Zwaarlijvige mensen met baart. Hoevaak worden die uitgemaakt voor kerstman. Dan de kerstman ook maar blauw maken? Kerstman heeft elfjes in dienst. Zijn dat geen lilliputters die tegen hun zin in worden uitgebuit in de speelgoed fabrieken?

    De paashaas die eieren rond brengt. Feestelijk eieren eten van kippen die gevangen gehouden worden in veel te kleine hokken. Ook maar afschaffen?

    Rond Sinterklaas wordt de laatste jaren veel gedaan om slaven vrije chocola te verkopen. Gebeurt dus veel meer om slavernij tegen te gaan.

    Ik zou zeggen laat zwarte piet zoals hij is. Misschien de bron van de kleur duidelijk maken aan kinderen. Ik heb jaren gedacht dat ze zo zwart waren door de roet in de schoorsteen. Lijkt me ergen ook wel logisch :)

    • Nogmaals, het gaat niet alleen om de zwarte huidskleur, maar ook om de afro/het kroeshaar/de krullen en de geaccentueerde lippen (en misschien in sommige gevallen ook nog steeds de oorringen en het rare/neppe accent). Een karikatuur van een zwart persoon dus, en geen ‘schoorsteenvegerspiet’.

  19. Hear hear ! Bovenstaand stukje is met uit het hart gegrepen ! Waarom moet, als het om Nederlandse cultuur gaat, er altijd een negatieve lading aangehangen worden ? Moet alles kapot-geredeneerd worden ? Moet alles politiek correct gemaakt worden ? Geniet van het feest zoals het hier al honderden jaren gevierd wordt. Bevalt het je niet, dan doe je er toch niet aan mee ?

  20. Tsjonge wat een heisa om een Zwarte Piet, die ik overigens, net zo als Martin hierboven, nooit heb geassocieerd met welke etnische groep dan ook. Heb me eigenlijk nooit afgevraagd waar Zwarte Pieten vandaan kwamen, of hoe die ‘bijgekweekt’ werden, en da’s toch best een raadsel want voor een kleuter zijn die Pieten allemaal mannen, zelfs die met borsten!
    Nee, die Pieten, das eerder iets als Smurfen, die zijn er gewoon en die horen bij Sinterklaas. Je ziet maar één keer per jaar van ‘die wezens’, en dat is als Sinterklaas weer in het land komt. Voor mij waren Zwarte Pieten zoiets als acrobaten, ze waren sowieso al veelkleurig, want ze hadden allemaal prachtige glanzende pakken met pofbroeken, en met prachtige veren getooide mutsen, en van die smetteloos witte kragen en lange kousen, en glimmende schoenen. En al bij het aankomen van de boot (ja, bij ons kwamen ze écht met een boot) kon je van ver al zien hoe ze feest vierden, die lui waren blíj! Die maakten echt niet de indruk dat ze op wat voor manier dan ook onderdrukt werden. Als kleuter was je zwaar onder de indruk als ze, eindelijk!, van de steiger de kade opkwamen, met open mond stond je te kijken hoe ze met radslagen en flikflaks baan maakten voor Sinterklaas ( die eigenlijk veel minder interessant was, die deelde immers niets uit). Politie en brandweer waren zelfs ondergeschikt aan de Pieten, van het moment dat ze van boord kwamen maakten ze gewoon de dienst uit, ze bezáten de stad. Geen enkel mens, van welke huidskleur of afkomst dan ook kan aanspraak maken op zo’n status! Het idee! Wij hadden al sinds mijn vroege jeugd van allerhande nationaliteiten en ‘kleuren’ in ’t durp’, maar niet één die maar in de verste verte leek op een ‘Zwarte Piet’. Ik ben nu ondertussen 50 jaar, en zal wel heel naief zijn, of het hele feest nooit hebben begrepen, maar tot op de dag van vandaag is dat voor mij zo! Sinterklaas komt immers uit Spanje, en heeft daar, net als de Kerstman op de Noordpool, een of andere geheime vesting waar hij zich met zijn Pieten een heel jaar voorbereidt op zijn feest. Waar in Spanje zag je ooit een Zwarte Piet? Die zitten echt goed verstopt hoor, niemand die er maar in de verte op lijkt! Ook nergens zo geen pak aan de waslijn. Volgens mij gaat het heel erg goed met de mensheid, misschien wel véél te goed, dat we zoveel tijd en energie over hebben om ons over zo’n onschuldig bagatel zo druk te maken.

  21. Het blijft mij verbijsteren dat dit ieder jaar weer oplaait.

    Vooral de door de tegenstanders zo enthousiast geponeerde stelling, dat zwarte piet een racistische weergave is van een persoon met een donkere huidskleur.

    Nooit wordt er enige moeite gedaan om een boek te lezen over Sint Nicolaas en de gebruiken daaromtrend. Nee, het schreeuwen en de racisme kaart spelen is makkelijker en minder werk. Helaas maakt dat de ‘discussie’, voorzover er nog over een discussie gesproken kan worden, totaal nutteloos. Hoe overtuig je iemand die klaarblijkelijk niet geinteresseed is in feiten en historisch materiaal van diens ongelijk?

    Zwarte pieten beelden de doden uit en zijn daarom zwart van kleur. Het verdere uiterlijk van zwarte piet zijn van latere oorsprong. Aan de kleur van zwarte piet zou dus, wil je de zeer oude traditie niet overboord gooien, niets aangepast mogen worden.

    Om toch de onwetenden enige kennis bij te brengen verwijs ik, voor mijn gemak want ik ben niet in het leven geroepen om onwetenden bij de hand te nemen en te scholen, naar maar 1 boek, hoewel het lezen van 1 boek volstrekt ontoereikend is.

    Nicolaas, de duivel en de doden van Louis Janssen.

    Doe er uw voordeel mee en begin dan nog eens met een objectieve discussie.

    • Ik heb wel degelijk een boek gelezen over Sinterklaas en ik heb ook m’n research gedaan via internet en op basis daarvan ben ik het volledig eens geworden met de stelling “Zwarte Piet = Racism”. (En dat is wat mij betreft ook wat anders dan beweren dat mensen die Sinterklaas hebben gevierd en willen vieren racisten zijn of dat Zwarte Piet racisme veroorzaakt.)

  22. Pingback: De piet die blijf, dat moet gezegd, ook al wordt de sint eens afgelegd | 't is niet alles wat het lijkt

  23. enigszins naief om jezelf neer te zetten als ‘geen racist’. Iedereen is een racist. Tenminste, iedereen oordeelt op basis van sociale categorieën / groepslidmaatschappen. Dit zit zo diep verankerd dat babies gaan huilen als er iemand boven hun bedje hangt met een andere huidskleur dan papa en mama (of een snor, of iets dat er ‘anders’ uit ziet). Dat is niet erg, dat is menselijk, net als poepen. Het is simpel: er zijn mensen die zich hier aan storen, die het zelfs pijnlijk en confronterend vinden. En nee, dat zijn niet alleen mensen die niet jouw ‘cultuur’ delen (zie je, moeilijk he, dat generaliseren en opdelen in groepen voorkomen). Dus je kan dat ‘ons’, en ‘wij’ lekker achterwege laten als je wilt, ik deel dan wel dezelfde cultuur, maar ik vind ZP wel degelijk een racistisch tintje hebben. Trouwens, durf je dat ook te zeggen tegen een klein kindje dat zich plotseling ongemakkelijk voelt na geconfronteerd te worden met iemand die er verdacht veel als papa uitziet (misschien exclusief de lippen dan) en een beetje de clown loopt uit te hangen? ‘Jij mag heus je eigen cultuur meenemen hoor, maar wij hebben ook een cultuur, leer daar maar alvast mee te leven, kleine schat’….

  24. Lastig. Ik snap beide partijen; voor en tegen Zwarte Piet. Ik heb zelf een aantal keer Zwarte Piet gespeeld en toen weinig stilgestaan bij het racistische ervan. Maar Zwarte Piet is geen racistisch personage zoals Petra zegt. Het is een vrolijk, gerespecteerd personage. Misschien moeten we Sinterklaas ook zwart schminken. Dan hebben de Pieten geen blanke baas meer. Misschien dat Sinterklaas doodgaat en zijn donkere zoon het overneemt. Een idee? Geen idee. Hier zal vast ook weer iets negatiefs aan zitten.

    Ik vind Zwarte Pieten in een andere kleur zetten een goed idee, maar te lastig om uit te voeren. Ten eerste is het lastig om dit uit te leggen aan de kinderen, waardoor ‘het geheim’, de basis van het Sinterklaasfeest in gevaar komt. Ten tweede denk ik dat mensen gemakkelijker herkenbaar zijn in een andere kleur. Als ik mezelf geel schmink, weet ik zeker dat mn neefje me zal herkennen. Dus deze ‘kleine’ aanpassing is groter en ingewikkelder dan tegenstanders denken.

    Ik denk er zo over: iedereen is racistisch.

    ‘Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip ‘ras’ een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens.’

    Iedereen stopt elkaar in hokjes en in kaders. Dat is natuurlijk; ons brein doet dat automatisch. Het negatieve van racisme is alleen als de ene ras zich superieur voelt boven de andere. Voor veruit de meeste niet-donkere mensen, heeft Zwarte Piet niks te maken met echte donkere mensen. Maar tegenstanders van Zwarte Piet hebben toch een negatieve associatie met Zwarte Piet en voelen toch een onevenwichtigheid. Dat is het probleem. Je zou dan zelfs kunnen zeggen dat tegenstanders juist (negatief) ‘racistisch’ zijn. Maar dit is mijn mening. En ik vind dat we samen op zoek moeten gaan naar een goede oplossing waar iedereen mee kan leven.

    Ik vind deze Zwarte Pieten-discussie dan ook niet onnodig. Door deze discussie, leren we elkaars gedachten en gevoelens beter kennen. En dat is belangrijk om mensen nader tot elkaar te brengen.

    • Kan je je voorstellen dat dit “… en toen weinig stilgestaan bij het racistische ervan. Maar Zwarte Piet is geen racistisch personage zoals Petra zegt.” een beetje vreemd overkomt?

      • Je hebt nu een keer of 7 gereageerd hier, we kennen je mening. Die is anders dan de mijne. Dat kan. In mijn perceptie dan.

  25. Ik vind dat Sinterklaas en zwarte Piet moet blijven het is een traditie die bij ons hoort, en trouwens als er zoveel discussie hierover is waarom geven ze blanke lak dan geen andere naam daar hebben wij toch nooit moeilijk over gedaan. Ieder buitenlander heeft zijn eigen cultuur inderdaad meegenomen en die behouden ze toch ook dus waarom zouden wij sinterklaas en zwarte piet niet mogen behouden dit hoort toch bij onze cultuur. Hun noemen het discriminerend maar wij worden evengoed gediscrimineert maar daar hoor je nooit van omdat wij een tollerant volk zijn.

  26. Het verleden heeft bewezen dat het opleggen van gedragsregels en verbieden van vermeende discriminatie juist op de lange termijn het tegenoverstelde bewerkstelligt. Ieder mens met een kleurtje of enigszins links politieke voorkeur is straks verdacht of verketterd.

  27. Pingback: De hele dag huppelen – de Zwarte Pietendiscussie | Ezabellaboem

  28. Pingback: De hele dag huppelen – de Zwarte Pietendiscussie | Ezabellaboem

  29. OK, en nu allemaal weer aan de slag met belangrijker zaken (honger, economie, oorlogen, etc.).

  30. Ik heb gisteren een groot gedeelte van het discussieprogramma op tv gezien. Wat me opviel was dat de grootste schreeuwers ( veelal de tegenstanders van zwarte Piet ) meer, veel meer aan het woord kwamen dan de zich veel beschaafder opstellende voorstanders. Het toppunt vond ik de jonge rapper die opperde voortaan op 4 mei met hakenkruizen en nazi symbolen de dodenherdenking bij te gaan wonen. Dit tekent de waanzin van deze discussie. Gaat over een kinderfeest. Dat mensen zich daar aan storen zegt meer over die mensen dan over het kinderfeest. In onze multiculturele samenleving zijn getinte en donkere mensen net zo normaal als niet getinte mensen. En dan ineens moet er een groep donkere mensen die niet eens echt bestaan (!!) het veld gaan ruimen? Kom nou toch. Niemand is verplicht er aan mee te doen, naar de intocht te kijken, maar laat de mensen die er wel van genieten er dan ook gewoon van genieten. Eén meneer verwoordde het volgens mij op een zeker moment erg goed tijden de, door de presentator zeer slecht geleidde discussie: het gaat om tolereren van elkaars mening. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar dat wil niet zeggen dat je de ander je wil op mag en kan leggen!!

    • “Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar dat wil niet zeggen dat je de ander je wil op mag en kan leggen!!”

      Mee eens. Wat dat betreft vind ik dat het in Suriname mooi geregeld is. Ik heb begrepen dat het daar wel gevierd wordt, maar door indivduele groepjes/families.
      De overheid heeft er daar niets mee te maken, er worden van hogeraf geen Sinterklaasfestiviteiten georganiseerd, er wordt van hogeraf niets aan gedaan op scholen. Er wordt dus NIEMAND iets of wat dan ook opgedrongen.

      En dat ik het op die manier mooi geregeld vind, wil niet zeggen dat ik tegen een algemene Sinterklaasviering in Nederland ben. Ik hoop gewoon dat alle of in ieder geval de meerderheid van de Nederlanders -liefst vroeger dan later- zal kunnen erkennen dat Zwarte Piet een (racistische) karikatuur is van een zwart persoon en op basis daarvan in staat zal zijn om in te stemmen met een aangepaste versie van de huidige Piet.

  31. Ik heb een bruine huidskleur.
    Ik ben voor Sinterklaas en Zwarte Piet. Ik wil dat dit feest doorgaat, maar niet zoals het nu wordt gevierd.
    5 december was voor mij als kind wachten op een reactie als;’ Jij hebt geen schmink nodig want jij bent al zwart’. – ‘ Kijk mama, een zwarte piet’. -‘Moet jij ook geen pepernoten gooien?’
    Het is een feest voor ‘iedereen’, maar wat stelt iedereen voor als alleen de ‘niet-zwarte’ het feest kan vieren?
    De term Zwarte Piet is niet erg. Maar dat Zwarte Piet zwart MOET zijn is wel erg. Hans en Grietje hebben altijd de zelfde naam maar veranderen ook van kapsel en gezicht, omdat men veranderd. Zwarte Piet kan ook veranderen.
    De titel Sinterklaas en Zwarte Piet kan blijven, daar heeft het Nederlandse volk ( wij allemaal) recht op. Als zwarte piet gekleurd is blijft de Titel Zwarte Piet. Maar als hij geel, blauw en rood is dan is het een gekleurd feest, waarbij kleur een feest is en wordt ook niemand gekwetst. Tuurlijk houd je dan nog het verleden met de slavernij, maar dat is geschiedenis en die kan je niet veranderen.
    Een bruin persoon kan niet hebben dat zij van een feest van OUDSHEIDS, NU nog worden aangekeken en aangesproken. Indien Zwarte piet, zwart moet blijven is de plicht van de ouders, de kinderen te leren dat zwarte piet een geschminkte man is en dat er ook bruine mensen bestaan in de wereld. Maar als dit niet wordt verteld aan de keukentafel, leren kinderen dat Zwarte Piet zwarte of bruin is en die persoon op straat is donkerbruin dus ook een Zwarte Piet. Het gevolg is dat de bruine mensen worden gekwetst door kinderen, zonder dat dit de instelling, intentie en bedoeling is van de kinderen.
    De reden dat men verwijst naar de Holocaust is omdat er wordt gezegd: ‘Het is mijn jeugdfeest die ik wil overgeven naar mijn kinderen’. Maar voor de nazi’s was joden vergassen ook een feest, maar ik hoor hun niet zeggen’ In mijn jeugd was dit een feest en ik wil dit overgeven aan mijn kinderen’ omdat het FOUT is. Dus de stelling – Het is een kinderfeest van vroeger- is niet rechtvaardigend. Ook zeggen dat de meerderheid Zwarte Piet wilt houden is niet rechtvaardigend want Nazi-Duitsland zeiden mensen ook’ Wij zijn met de meerderheid dus de joden mogen worden vergast’. Maar dat wilt niet zegge dat de handeling juist is. Meerderheid van de stemmen is niet rechtvaardigend omdat de meerderheid van de stemmen kan kiezen de minderheid te vermoorden keer op keer.
    Ik merk dat in de media men te veel links en rechts kijken. ‘Zwarte Piet moet blijven en blijf van het Sinterklaasfeest af. ‘ Het is niet dat de bruine men af wil van Zwarte Piet als figuur. Niemand wilt de stoomboot met alleen Sinterklaas erop. Dat zou wel erg triest zijn, ook voor Sinterklaas.

    Conclusie:
    Nederland heeft recht op de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet.
    Nederland is van ons allemaal. Allemaal hebben we recht op een leuk sinterklaasfeest dus de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet mag blijven, maar om IEDEREEN mee te laten vieren maken we Zwarte Piet gekleurd.
    Oranje Piet zou nog leuker zijn omdat het in samenstelling staat met Nederland met Oranje als kleursymbool!

    • Wat de mensen die vallen over het gebruik van godwins betreft: Ik meen dat het niet correct is om Godwin’s law in dit geval aan te halen, aangezien slavernij (op te vatten als een equivalent van de holocaust) in deze kwestie van “Zwarte Piet is Racisme –> weg met Zwarte Piet” al een rol speelt en er zelfs intrinsiek aan is. Zwarte Piet die pas ergens in de 19de eeuw (tijdens de slavernij) als knecht bij Sinterklaas is gevoegd. Zwarte Piet als karikatuur van d(i)e zwarte persoon.

      Zie ook http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/GodwinsLaw:

      Occasionally Stalin is referenced, often by people who are aware of Godwin’s Law but want to convey a similar message; in this case, this might slip into the Commie Nazis trope. SOME PEOPLE WILL BE TOPICAL AND USE Osama bin Laden OR SLAVERY (especially America’s brand of it) as the canonical ultimate evil.

      AS GODWIN’S LAW DOESN”T QUALIFY IF THE DISCUSSION IS ACTUALLY ABOUT NAZIS OR GENOCIDE OR SIMILAR, …

      • Zelfreflecterend…Dat “Zwarte Piet is Racisme –> weg met Zwarte Piet” had ik gecopypasted uit een ander stuk, maar
        dat ” –> weg met Zwarte Piet” mag inmiddels ook weg. Zoals het nu gaat, zou ik het al heel wat vinden als (veel) meer Nederlanders zouden kunnen inzien dat Zwarte Piet een karikatuur is van een zwart persoon.

Reacties zijn gesloten.