De toekomst van de branche met het lente-akkoord

Ik mocht gisteravond mijn zegje doen bij Debat op 2 over het lente-akkoord die de lente direct deed verdwijnen voor de branche. Er komen accijnsverhogingen op alle categorieën alcohol en daar bovenop komt nog een BTW-verhoging.
De crisis is een consumptiecrisis. Mensen hebben angst voor de toekomst, er wordt geen geld uitgegeven, wel gespaard. Vorig jaar werd er meer gespaard dan ooit tevoren in ons land.
In tegenstelling tot onze buurlanden bestaan er in Nederland slijterijen. Buurlanden zijn overigens jaloers op de gecontroleerde verkoop in ons land van alcohol. In die buurlanden staat alle alcohol in de supermarktschappen. Met de alcohol (bier, wijn en laaggradig gedistilleerd) die in de Nederlandse supermarkten staat wordt gestunt. Die alcoholica worden onder de inkoopsprijs verkocht om als trekker te dienen. De winst wordt niet zelden op de luiers en/of de koekjes gemaakt. Maar die slijter…die slijter mag geen koekjes en luiers verkopen. Die mag alleen drank en drankgerelateerde artikelen verkopen. Wijnglazen of wijnboeken kan nog net. De rest is strafbaar en kan je je vergunning kosten.

Bij de vorige accijnsverhoging (2003) die weer werd teruggedraaid in 2006, nadat tientallen slijterijen in de grensstreken hun deuren hadden moeten sluiten en honderden banen waren verdwenen, spinde het grootwinkelbedrijf garen. In december 2002 werden grote loodsen volgezet met drank zodat er nog bijna een jaar voor oude prijzen kon worden verkocht. Ook dat kostte veel zelfstandige slijters (de vakmensen met vakkennis) de kop. Die hadden daar niet de middelen voor. Sinds 2003 kwamen er ruim 800 borrelshops bij supermarkten waar alcohol als serviceproduct gezien wordt. Anno 2012 zijn er ruim 800 borrelshops, een ongeveer gelijk aantal filiaalbedrijven (de Mitra’s en Gall’s) en nog 800 zelfstandigen.
Accijnzen verhogen terwijl in de buurlanden alcoholica voordeliger wordt aangeboden door lagere accijnzen en andere distributiekanalen kan de doodsteek zijn voor die laatste groep. Die 800 collega’s die nog bestaan hebben al in verregaande mate de niche opgezocht. Ze zijn zich meer gaan specialiseren in wijnen en whisky’s, hebben geïnvesteerd in vakkennis, organiseren proeverijen en cursussen. Probleemdrinkers zien ze nog zelden in hun winkels. Die schaffen hun alcoholica voordelig aan bij de supermarkt waarbij de overheid ook nog meebetaalt. Je kunt immers de BTW terugvragen, want er is geen Toegevoegde Waarde. In Engeland is er inmiddels een verbod op het ‘dumpen’ van alcohol. Er is een minimum verkoopprijs ingevoerd. In België is het strafbaar te verkopen onder de inkoopsprijs plus BTW. In ons land niet. In ons land bestaat er namelijk een sterke lobby vanuit alcoholindustrie en grootwinkelbedrijf.
Wordt het niet eens tijd dat de overheid een keuze maakt?
Schaf de slijterijen gewoon af als je de accijnzen wilt blijven verhogen terwijl het bestaansrecht van diezelfde slijters, met een beperkte verkoop tot drank, wordt aangetast. De politiek roept dat slijterijen moeten blijven bestaan, maar breekt hun bestaansrecht wel verder af.
Inmiddels hebben zelfstandige slijters die nog bestaan zich zover gespecialiseerd dat ze het na het opheffen van de slijterijen ook kunnen redden. Ze mogen dan immers ook bonbons, delicatessen, schotse kilts, tartans, en serviesgoed verkopen. Ze kunnen dan echte belevingswinkels worden.
Nederland is geen eiland. We hebben open grenzen. De bier- en supermarktlobby heeft er in de laatste tien jaar voor gezorgd dat de biermarkt (lees pils exclusief speciaalbieren) opdroogde bij de slijters.
En dan heb ik het nog niet eens over de Calvinistische ‘bubbeltax’ op mousserende wijnen die alleen Nederland kent. In 2001 werd er in ons land 109 miljoen liter sterke drank verkocht. In 2011 was dat nog 73 miljoen liter. Overzicht.
Stap en Trimbos hameren er op dat ‘alcohol alcohol is’. In elk glas alcohol zit namelijk evenveel. Een glas bier met 5% alcohol bevat 25 cl, een glas whisky met 40% alcohol 3,5 cl. Met de huidige accijnsregeling is de accijnsdruk erg oneerlijk verdeeld onder de productgroepen. En dat blijft het na de verhogingen. En het verkoopkanaal van de groep gedistilleerd heeft geen mogelijkheden tot een ‘margemix’ omdat ze niks anders mogen verkopen.

Nu al is er een lekkage van 100 miljoen doordat consumenten in de grensstreken drank over de grens kopen. Dit kost de overheid 30 miljoen aan accijnzen en BTW. Onderzocht zijn de grensgemeenten tot 30 km van de grens. De verwachting is dat die grens verder landinwaarts opschuift. Het wordt immers een stuk lucratiever om even de grens over te te rijden voor een paar dozen drank, een tank benzine, wat sloffen sigaretten en de rest van de boodschappen. Daarmee maak je de ministeries van financiën in onze buurlanden blij. Niet de eigen economie en ook niet de Nederlandse schatkist. Hier de conclusies van dat onderzoek.

4 reacties op “De toekomst van de branche met het lente-akkoord

  1. In Duitsland viel me op dat daar wel sterke drank en wijn wordt verkocht in de supermarkt, maar geen bier; daarvoor moest je naar een aparte winkel – die net als een slijter hier ook drank en wijn verkocht – of er was een constructie zoals in Nederland, met een bierwinkel in hetzelfde pand als de super, maar met een aparte kassa. Je hebt daar ook enorme hallen op het platteland waar ze alleen bier verkopen – en gek genoeg frisdrank.

  2. Had de uitzending gezien, was een goed ‘optreden’ van jouw kant. Heldere uitleg, duidelijke vragen al werd er ontwijkend of niet op geantwoord. Nogal jammer vond ik de mijnheer die een ton per jaar bleek te verdienen en aangaf nog ‘slechts’ een ski vakantie in Duitsland te gaan houden. Had de indruk dat dit voorbeeld erg afleidde van het werkelijke onderwerp, de mensen die werkelijk keihard geraakt worden en daar enorme gevolgen van gaan ondervinden.

    Vroeg me af of je wil delen welke partij je nu op wilt gaan stemmen?

  3. Pingback: Verkeerde voorbeeld « CiNNeR

Reacties zijn gesloten.