Social Wedia

Laatst zat ik wat oude presentaties te bekijken van me. Uit 2007. Die presentaties noemde ik : ‘Bloggen en digitaal netwerken, waarom zou je dat doen?’
Ik noemde wat ik deed digitaal netwerken. Door mijn leven tussen flessen te delen kwam ik in contact met mensen met gelijke interesses die ik nog niet kende en hield ik contact met mensen die ik al kende maar slechts af en toe zag. Ik chatte op IRC, er kwamen meetings en BBQ’s. Ik blog sinds 2003, Hyves kwam, Twitter kwam, Facebook kwam. Er waren bloggersbijeenkomsten. Zo zaten we In 2006 met 6 foodbloggers aan tafel in Utrecht, 5 jaar later zijn er honderden.  Al die online platformen werden in een containerbegrip ‘Social Media’ gestopt. Ook ik ging die term gebruiken, maar eigenlijk klopt het niet met wat ik deed en doe.

Media staan in mijn beleving voor zenden en precies dat is wat mij een beetje tegenstaat. Natuurlijk kun je Social Media Platformen gebruiken om te zenden, effectief ook wel, maar het is niet hoe het voor mij werkt.
Voor mij gaat het om mensen. Achter elk scherm en elk toetsenbord zit een mens. Daar zitten inderdaad ook mensen bij die mijn boodschappen tot zich nemen en waarvoor ik misschien wel als een zender fungeer.

Maar de kracht voor mezelf zit hem in de interactie en inspiratie. De mensen die ik heb mogen leren kennen. Die, nadat vaak online ergens het eerste contact ontstond, voor mijn toonbank staan of aan mijn proeftafel zitten. Die me uitnodigen voor iets dat ik leuk vind. Die bereid zijn iets voor me te doen en ik een fles stuur. Mensen die me opbellen en ik kan helpen met een adviesje of tip. Mensen die ik kan steunen of die bereid zijn mij te steunen als ik dat zelf even nodig heb.
Mijn community’s vormden zich om gelijke interesses. Dat waren wijn, drank en culinaire zaken, ondernemersaangelegenheden, maar ook politiek, radioprogramma’s waar ik fan van was en de mogelijkheden die de verdere ontwikkeling van internet ons bracht.
Mensen zijn online om zich te vermaken en zich te informeren. Als je in die twee behoeftes kunt voldoen gunnen die mensen je op een gegeven moment ook omzet. Zo werkt het in ieder geval bij mij.
Het was voor mij even slikken toen ik me een tijdje terug realiseerde dat er ook een community was waarvoor ik de gemeenschappelijke interesse was geworden. Zo geweldig vond ik dat eigenlijk niet. Als onderwerp maak je geen deel meer uit van die interesse en ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe daar nu mee om te gaan.

‘Social Media’ is zo’n containerbegrip geworden dat er altijd discussies zullen blijven tussen gebruikers die het om verspreiden van content, hun passies en de conversaties gaat en zij die alles willen meten, het als een doel gaan zien en technisch benaderen.

Tijdens een debat bij BNR een aantal maanden geleden vertelde ik over mijn twijfels bij de hippe term Social Media en dat ik op zoek was naar een nieuwe term die voor mij meer de lading dekte. Jim Stolze die ook aan tafel zat riep direct: ‘Social Wedia’.
Voor mij zijn Social Media alles wat we samen doen online. Mijn Social Media zijn Social Wedia.